21.12.2023
Podcast „Dă sens banilor”, episodul 12.
Cum a rezistat economia la ultimele crize și ce rol a jucat BNM
Invitatul jurnalistei Liliana Barbăroșie este Mark Horton, director
adjunct al Departamentului European al Fondului Monetar Internațional (FMI).
VIDEO
(pe
Youtube)
Transcrierea:
Vă rog să schițați o imagine de ansamblu. Trăim în vremuri dificile.
Regiunea se confruntă cu multiple crize, la fel ca întreaga lume. Cum
evaluați șansele de redresare economică?
Mark Horton: Ei bine, cred că perspectiva
redresării economiei s-a îmbunătățit. Cred că am trecut de partea cea
mai grea a manifestării crizelor multiple. Să sperăm că nu vom avea
parte de șocuri noi. În ceea ce privește scenariul de bază sau care sunt
așteptările noastre curente, anticipăm posibilitatea creșterii economice
în Moldova în al treilea trimestru al anului, cu siguranță se va
înregistra creștere în al patrulea trimestru, iar apoi cred că se va
atesta deja o redresare a economiei. Situația e complicată, redresarea
în Europa este lentă acum, în special în Germania. Germania a fost
destul de expusă la unele dintre schimbările în plan extern, cum ar fi
evoluțiile din China și fluctuațiile prețurilor la resursele energetice.
Până la urmă, Germania este motorul economiei europene. Deci, atunci
când economia germană va începe să-și revină, economia europeană își va
reveni puternic, iar economia moldovenească, la rândul ei, tot își va
reveni puternic. Avem multă incertitudine. Se atestă riscuri, în special
în ceea ce privește situația de securitate din Ucraina, vecina Moldovei,
dar avem și vești bune. Astfel, Comisia Europeană a recomandat demararea
negocierilor cu Republica Moldova privind aderarea la UE. Inflația a
scăzut de la nivelul maximal de 34 la sută până la circa 6 la sută în
octombrie curent. Așadar, avem motive de optimism în ceea ce privește
perspectivele de viitor.
Să continuăm discuția despre Moldova. Ați fost reprezentantul permanent
al FMI în Moldova în perioada 1996-1999. În ce măsură diferă provocările
din economie din trecut și cele actuale?
Mark Horton: Ei bine, a fost într-adevăr o
perioadă diferită. Era la scurt timp după prăbușirea Uniunii Sovietice.
Se formaseră 15 state noi. A fost o tranziție dificilă – oamenii știu
mai bine decât mine. Începutul anilor '90 a fost o perioadă grea,
volatilă. Creșterea economică, de exemplu, sau mai degrabă PIB-ul țării
a scăzut cu 50 la sută între anii 1991 și 1994. Inflația depășea 2.000
procente. Sunt niște cifre halucinante. Vă imaginați, economia s-a redus
la jumătate și inflația a atins nivelul de 2.000 procente! Ele sunt
dovada unei dislocări majore, dificultăților enorme din acea vreme. Când
am venit în 1996 în Moldova, situația se aplanase întrucâtva, cred.
Unele lucruri au început să se aranjeze unde li-i locul. Către anul 1997
s-a înregistrat creștere economică. Banca Națională reușise să
stabilizeze moneda națională. Către anul 1996, cursul de schimb s-a
stabilizat la nivel de aproape 4,65 lei pentru un dolar SUA, nivelul
respectiv păstrându-se neschimbat pentru o perioadă de timp. În 1997,
s-a înregistrat creștere economică pozitivă pentru prima dată pe
parcursul a aproape unui deceniu întreg. Situația a început să se
îmbunătățească. Din nefericire, în 1998 Federația Rusă a intrat în
incapacitate de plată a datoriei interne și externe. Acest fapt a
generat un nou șir de șocuri. Respectiv, în 1999 economia moldovenească
s-a contractat din nou cu 8,5%. În momentul în care mi-am încheiat
misiunea aici, știți, chiar aveam un sentiment de îngrijorare, pentru că
economia era volatilă. Moldova este o țară mică. Perspectivele sale
economice mi se păreau oarecum îndoielnice. Pe acele vremuri se acumulau
arierate la salarii, la pensii. Erau vremuri de-a dreptul grele. Acum
suntem în cu totul alte timpuri. Moldova încă se confruntă cu un șir de
provocări. A avut parte de șocuri. Au existat șocuri pe piața internă.
În 2014 s-a întâmplat criză bancară, urmările căreia s-au simțit mult
timp. A urma criza cauzată de pandemia de COVID-19, economia a trecut
recent prin șocuri cauzate de războiul din Ucraina. Totodată,
instituțiile sunt mai robuste, baza este mai puternică. Când lucram în
Moldova, BNM abia începuse să acumuleze rezerve valutare pentru a
asigura protecția economiei moldovenești în caz de șocuri externe. Acum
are rezerve în valoare de peste 5 miliarde dolari. Deci, lucrurile s-au
schimbat remarcabil. Țara se confruntă cu provocări. Există provocări în
ceea ce privește bugetul, există provocări în ceea ce privește alocarea
resurselor suficiente în domeniile-cheie: infrastructură, sănătate,
învățământ. Există încă provocări în sectorul financiar: el trebuie
aprofundat, dezvoltat, transformat în beneficiul tuturor cetățenilor.
Există în continuare provocări în mediul de afaceri, dar acestea sunt de
o altă amploare, de un alt ordin decât în anii nouăzeci. Chiar și prin
faptul că pe-atunci și sistemul politic era volatil, Constituția a fost
schimbată de mai multe ori pe parcursul anilor nouăzeci, în încercarea
de a găsi calea optimă pentru viitor. Multe dintre aceste probleme au
fost rezolvate definitiv. Acum putem să ne concentrăm pe ceea ce a rămas
nefăcut, ce trebuie să facem, dar într-un context cu totul diferit.
Dacă v-aș cere să evaluați relația actuală dintre Moldova și FMI, ce ați
spune?
Mark Horton: Ei bine, cred că relațiile
noastre sunt excelente, cred că sunt probabil cele mai bune din ultimii
30 de ani. Avem un program important cu Moldova, un program cu sprijin
financiar substanțial. Am mai avut astfel de programe în trecut, am avut
o serie de programe, începând, probabil, cu 1992 sau 1993. Programul
curent este mare și durează o perioadă foarte lungă de timp – aproape
patru ani, în total – din decembrie 2021 până în octombrie 2025. Este o
perioadă lungă. Consiliul de directori executivi al FMI a aprobat cea
de-a patra evaluare de program. Acesta este un semn bun, înseamnă că
acordul la care am ajuns se respectă, se atestă un angajament ferm al
autorităților și se înregistrează performanțe bune. Acest program a fost
extins argumentat, cum spunem noi, după invazia Rusiei în Ucraina, când
nevoile au crescut. Acum adăugăm un program nou. FMI a creat un mecanism
de creditare nou pentru a sprijini politicile asociate cu schimbările
climatice, securitatea energetică și finanțarea verde. Moldova a
solicitat un nou program finanțat prin acest mecanism de creditare, în
valoare de circa 170 milioane dolari. Este doar al doilea program de
acest gen din Europa. Așadar, este o evoluție importantă, o evoluție
majoră. Avem relații bune cu autoritățile, suntem recunoscători pentru
eforturile lor și susținem ferm cadrul de politici și direcția de
dezvoltare trasată de ei.
Ați putea face o comparație între programele sprijinite de FMI de-a
lungul anilor în Moldova?
Mark Horton: Da. După cum am menționat, au
fost mai multe programe. Scopul de bază al unui program susținut de FMI
este de a oferi sprijin financiar. La unele etape era nevoie de
finanțare urgentă, alteori programele erau mai lungi. În general, FMI
acordă finanțare prin două tipuri de programe: așa-numitele programe
stand-by, de urgență, și programe extinse, cu durată mai mare.
Programele stand-by durează, în general, 12-18 luni și acordă finanțare
pentru necesitățile acute. În cazul programelor extinse, perioadele de
rambursare sunt oarecum mai lungi, ceea ce permite concentrarea asupra
unor provocări mai structurale sau de lungă durată. Având în vedere
acest lucru, programele FMI se concentrează de fiecare dată pe domenii
sau probleme similare: asigurarea unei politici bugetar-fiscale durabile,
a unui deficit bugetar adecvat, a eficienței cheltuielilor, majorarea
veniturilor bugetare într-un mod care să nu afecteze economia, să nu fie
o povară prea mare pentru cetățeni și companii. Scopul nostru este să ne
asigurăm că Banca Națională dispune de resurse valutare suficiente și că
politica monetară este eficientă, astfel încât să nu fie cauza unui
nivel prea mare sau prea mic al inflației. Unul din obiective este ca
sectorul financiar să funcționeze, să fie bine gestionat, bine
reglementat și bine supravegheat. Un alt obiectiv este ca și mediul de
afaceri, și piața muncii să funcționeze eficient. Așadar, majoritatea
programelor s-au concentrat pe aceste seturi de probleme. Ați putea
spune: Ei bine, când veți rezolva odată aceste probleme? Eu cred că
facem progrese și depunem eforturi. Pe parcursul anilor, Moldova s-a
confruntat cu un șir de șocuri. De aceea uneori se poate crea impresia
că programele susținute de FMI se concentrează mereu pe aceleași lucruri,
dar situația evoluează în timp. Programul din 2016 până în 2020 s-a
concentrat, într-adevăr, pe sectorul financiar, care era prioritar după
criza bancară din 2014. Programul s-a concentrat pe însănătoșirea
guvernanței băncilor, consolidarea supravegherii și reglementării
acestora. După părerea noastră, a fost un program de succes. Sectorul
bancar din Moldova este cu totul de diferit acum, în 2023, față de cum
era acum un deceniu. Cum putem demonstra acest lucru? Ei bine, sistemul
bancar a trecut printr-un șoc cu adevărat semnificativ în ultimii doi
sau trei ani: inflația în creștere, rate ale dobânzii mai mari,
fluctuația cererii de credite... Această criză a fost depășită cu bine.
Acum sunt 11 bănci în total, ci nu 28, cum era cu 15-20 ani în urmă, să
zicem. Deci, se vede că programele implementate sunt de ajutor. Actualul
program s-a concentrat pe sprijinirea autorităților în eforturile de a
face față efectelor secundare negative ale războiului din Ucraina,
creșterii prețurilor la energie și necesității de a identifica
modalități pentru susținerea eficace a familiilor și companiilor care au
nevoie de sprijin suplimentar din cauza prețurilor înalte la energie.
Sunt și probleme de mai demult pe care încă ne concentrăm, și anume
pandemia de COVID-19 și depășirea impactului pandemiei. La moment, este
necesar să revenim la obiectivul de asigurare a creșterii economice. Ca
să revin la prima întrebare pusă de Dumneavoastră, este necesar să
sprijinim redresarea economiei moldovenești și să asigurăm o creștere
economică puternică în viitor. Acum au ieșit în prim plan și problemele
legate de adaptarea la schimbările climatice, mai ales atenuarea
impactului schimbărilor climatice, investițiile în infrastructură care
sunt necesare și securitatea energetică, care este un domeniu-cheie.
După cum ați observat, Moldova s-a bazat pe sursele de energie din est,
iar odată cu invazia în Ucraina, această abordare a devenit mai riscantă,
punând țara într-o poziție mai vulnerabilă. Astfel, s-a creat o
oportunitate de reorientare spre alte surse de energie de pe piața
europeană. Eforturile autorităților în această privință au fost cu
adevărat impresionante și s-au soldat cu succes, anume eforturile de a
reorienta aprovizionarea cu gaze și energie electrică într-o direcție
diferită, pentru a proteja economia moldovenească de riscuri și de
vulnerabilitățile asociate cu aprovizionarea țării cu energie.
Vorbind despre sprijinul FMI, cum se încadrează acesta în contextul
general al sprijinului acordat de donatori?
Mark Horton: Este o întrebare excelentă.
Existența unui program cu FMI înseamnă, de obicei, că țara are un cadru
de politică macroeconomică bun și solid, promovează o politică monetară
eficientă, astfel încât inflația să rămână relativ joasă și stabilă, iar
cursul de schimb să fie previzibil... Cursul de schimb nu neapărat
rămâne fixat, dar cel puțin companiile și piețele sunt la curent cu
politica curentă privind cursul de schimb. Programul cu FMI este un semn
că bugetul este la nivel adecvat, astfel încât să nu genereze presiuni
excesive în economie, în timp ce cheltuielile sunt din ce în ce mai
eficiente, din ce în ce mai bine direcționate, etc. În programele cu FMI
mai există și componenta de reforme structurale legate de mediul de
afaceri, piața forței de muncă. Se pune tot mai mult accent pe aspectele
legate de climă. Astfel, ceilalți donatori pot să fie încrezători că țara
are un cadru de politică economică bun și să fie dispuși să ofere
sprijin suplimentar. Diferiți donatori au obiective diferite. Se
concentrează pe domenii diferite. Unii se concentrează pe sectoarele
sociale, sănătate și educație. Cineva se concentrează pe climă sau pe
energie. Alții se concentrează pe drumuri. Unii sunt în căutarea unor
modalități de a sprijini sectorul privat, întreprinderile mici și
mijlocii. Atunci când donatorii pot fi siguri că autoritățile
gestionează bine economia, oferă sprijin cu încredere. Totodată, FMI
oferă și finanțare. Nu este vorba doar de un program de acțiuni, ci
oferim și sprijin financiar, deși de obicei nu contribuim cu suma totală,
pachetul total de suport. O facem împreună cu alți donatori sau cu alte
instituții financiare internaționale. Astfel, asigurăm o oarecare
atenuare a riscurilor, dar rolul FMI este să se asigure că există un
program și un cadru asumate de autorități, dar și de partenerii
internaționali ai Moldovei.
Care sunt obiectivele-cheie actuale pentru Moldova, în opinia FMI?
Mark Horton: Ei bine, este necesar de
găsit un bun echilibru între gestionarea adecvată a crizelor – războiul
din Ucraina, prețurile înalte la resursele energetice, inflația înaltă.
Trebuie să știm cum să acționăm, cum să sprijinim cetățenii și
companiile, dar s-o facem într-un mod care să ducă la scăderea în timp a
inflației, fără a afecta grav economia, și să începem să sprijinim, în
același timp, creșterea economică. Așadar, obiectivele ar fi menținerea
deficitului bugetar la un nivel rezonabil și menținerea inflației pe o
traiectorie descendentă, identificând în același timp modalități de a
sprijini creșterea economică. Există câteva domenii specifice: sectorul
financiar – continuarea consolidării acestuia. Recent, BNM i-au revenit
atribuții suplimentare de reglementare și supraveghere a actorilor
sectorului financiar: societățile de asigurări, companiile de creditare
nebancară. Este necesar să ne asigurăm că aceste sectoare se dezvoltă
bine. Sectorul asigurărilor și alte părți ale sectorului financiar sunt
oarecum subdezvoltate în Moldova. Dezvoltarea lor este un obiectiv
important. Un alt obiectiv important este legat de întregul set de
reforme și obiective legate de supremația statului de drept, guvernanță
și combaterea corupției. Acesta este un obiectiv important pentru doamna
Președintă Maia Sandu și pentru guvernul condus de domnul prim-ministru
Dorin Recean, care-și doresc să instituie cu adevărat un sistem care să
se combată corupția și să demonstreze un angajament puternic față de
instaurarea statului de drept. De ce? În trecut, Moldova a fost văzută
de străini, dar și percepută de moldoveni, de companiile moldovenești,
de investitorii străini, ca o țară care are dificultăți în ceea ce
privește corupția și supremația legii. Ca instituție internațională,
vedem o legătură între percepția corupției și creșterea economică
modestă, condițiile de viață mai proaste, nivelul mai jos de investiții,
emigrare și exodul cadrelor calificate. Prin urmare, dacă vor fi
rezolvate problemele de guvernanță, cele legate de corupție și de
asigurare a supremației legii, acest lucru ar trebui să ducă la
creșterea investițiilor interne și din surse străine, o creștere
economică mai mare, standarde de viață mai bune și un viitor mai luminos.
Programul curent se concentrează în mare măsură pe aceste seturi de
probleme, plus problema schimbărilor climatice și a securității
energetice.
În ceea ce privește BNM și colaborarea cu BNM: care sunt în prezent
sarcinile-cheie pentru BNM și pentru sistemul bancar și financiar?
Mark Horton: Aceasta este o întrebare bună.
Banca Națională, dacă ne întoarcem în urmă cu un an și jumătate, se
confrunta cu o inflație de 35 la sută. BNM a majorat rata de bază în mod
semnificativ și devreme. A reușit să readucă cu succes inflația în
intervalul-țintă. Această luptă, ca să spunem așa, această bătălie nu se
termină niciodată, de fapt. S-ar putea ca inflația să coboare sub
intervalul țintă. După cum am discutat, economia moldovenească a fost în
recesiune în ultimul an și jumătate. S-ar putea întâmpla ca inflația să
scadă prea mult. Respectiv, BNM trebuie să urmărească îndeaproape
situația și să continue să gestioneze rata de bază, cerințele față de
rezervele minime obligatorii și politica cursului de schimb într-un mod
care să mențină inflația în intervalul-țintă. În afară de acesta, BNM
este principala autoritate de supraveghere și reglementare a sectorului
financiar. Ea trebuie să continue să supravegheze îndeaproape băncile.
După cum am menționat mai devreme, în ultimii opt ani, după criza
bancară, s-au făcut multe progrese în sectorul bancar. Acum unii se
întreabă dacă băncile sunt poate reglementate prea din strâns, există o
îngrijorare că sunt prea multe reglementări și prea multe controale. Noi
nu suntem de acord cu acest punct de vedere. Considerăm că este necesar
să menținem un cadru de reglementare ferm și robust în sectorul bancar,
în special având în vedere riscurile cu care se confruntă Moldova în
ceea ce privește creșterea economică și inflația. Dar totodată va fi
necesar de menținut un anumit echilibru. Dacă reglementările și
cerințele privind managementul băncilor sunt prea stricte, atunci ele nu
oferă credite, respectiv, economia nu crește atât de repede pe cât ar
putea. Deci, și aceasta va fi o provocare – observarea evoluțiilor din
sectorul bancar, dezvoltării acestuia, identificarea posibilităților
existente. Mai este și chestiunea asumării de BNM a unor
responsabilități noi pe piețele de capital: analiza situației în
sectorul asigurărilor, identificarea căilor de asigurare a poziției
financiare solide a asigurătorilor, în paralel cu dezvoltarea sectorului,
dar și analiza situației în sectorul creditării nebancare, asociațiilor
de creditare, instituțiilor de creditare, precum și a extinderii
sectorului financiar. Banca Națională are multe responsabilități. S-a
descurcat foarte bine în ultimii 25-30 de ani. S-a dezvoltat în mod
eficient, este o instituție puternică, dar munca sa nu se termină
niciodată. În fiecare moment, există ceva nou pe care trebuie să se
concentreze.
În concluzie, aș dori să vă întreb cum credeți că asistența acordată
Băncii Naționale a Moldovei de FMI și de alte instituții poate, a ajutat
BNM să avanseze de-a lungul anilor?
Mark Horton: Aceasta este o întrebare
foarte bună. Banca Națională a făcut primii pași cu dreptul. A avut o
conducere foarte bună la început de cale. A devenit o instituție
deschisă. A activat și activează, bazându-se pe statistici și date. A
fost și este o instituție care este gata să comunice informație. A avut
și are angajați foarte buni. Personalul a fost angajat pe baza
calificărilor deținute. BNM a devenit o instituție dispusă să pună
întrebări, să învețe și să urmeze cele mai bune practici internaționale.
Banca Națională a avut un început bun și continuă să fie o instituție
puternică. În 30 de ani, FMI și BNM au cooperat extrem de mult pe
probleme tehnice și în materie de politici. Este într-adevăr o
instituție capabilă. Poate veți întreba: cum puteți măsura acest lucru?
Aici aș dori să subliniez cum a acționat BNM în ultimii doi ani pentru a
face față cu succes și cu hotărâre șocului inflaționist, dar și mai
devreme, în ultimii cinci sau șapte ani, pentru a face față crizei
bancare și a consolida funcționarea sectorului bancar. BNM este o
instituție solidă și puternică și, de aceea, poate prelua domenii
financiare suplimentare, cum ar fi asigurările sau instituțiile de
creditare nebancară. Continuăm să oferim BNM asistență tehnică și
consultanță în materie de politici. În unele privințe, este vorba de un
reglaj fin, pe când în altele ajutăm Banca Națională să-și asume
responsabilități și sarcini noi. Există o serie de alte întrebări, cum
ar fi modul de reglementare a monedelor digitale, a sistemelor de plată
– a sistemelor de plată electronice noi și în devenire. Întotdeauna
există inovații și dezvoltare. Cripto-monedele sau cripto-activele sunt
un alt domeniu. Mai este și problema asigurării integrității financiare,
combaterii spălării banilor: cum ne asigurăm că Moldova dispune de un
cadru solid, face față problemelor legate de securitatea cibernetică,
hacking, atât când este vizată Banca Națională, cât și când este vizat
sectorul financiar. Deci, există o serie de provocări. BNM este o
instituție puternică, dar cel mai important e că este o instituție care
învață. Este o instituție care se concentrează pe cele mai bune
practici. Se concentrează pe angajarea cadrelor noi și dezvoltarea unei
echipe de profesioniști excelente. Este o instituție care este deschisă
la asistență tehnică și consultanță tehnică și sunt convins că va rămâne
așa.
Următoarea mea întrebare se referă la mecanismul pentru reziliență și
durabilitate (RSF). De ce este important programul RSF?
Mark Horton: Mă bucur că m-ați întrebat.
Acesta este un mecanism de finanțare nou creat de FMI. Când Kristalina
Georgieva a devenit director general al FMI, a considerat că FMI trebuie
să se implice mai mult în acțiunile de răspuns la provocările climatice,
iar Consiliul de directori executivi al FMI și experții FMI au fost de
acord cu ea. Astfel, a fost creat mecanismul de finanțare RSF. Scopul
este ca FMI să contribuie la integrarea cât mai puternică a provocărilor
climatice și a provocărilor din sectorul energetic în cadrul
macroeconomic. În țările care au avut până acum programe RSF – în Europa,
acestea sunt Kosovo și acum Moldova – s-a dovedit util ca Ministerul
Finanțelor să joace un loc important pentru ca politicile climatice să
fie bine ancorate în cadrul macroeconomic general, astfel încât să nu
fie neglijate, dar nici exagerate, găsindu-și locul în cadrul bugetar,
cadrul monetar și cel al sectorului financiar și dând impulsul unor
progrese reale. Din partea noastră, oferim finanțare pe 20 ani, ceea ce
reprezintă un termen foarte lung pentru FMI. În mod obișnuit, finanțarea
noastră este pe termen de trei, șapte, maximum opt ani. Păi iată, acum
oferim finanțare pe 20 ani. Mecanismul de finanțare RSF prevede o
perioadă lungă de grație la început, mai mult de 10 ani. Astfel, este
vorba de finanțare foarte atractivă pentru țările care doresc să o
folosească. Ideea este că astfel de programe le ajută țărilor să-și
consolideze cadrele de politici în ceea ce privește problemele climatice
și securitatea energetică. În Moldova, programul RSF va contribui la
punerea în aplicare, de exemplu, a unei noi legi privind acțiunile
climatice, care va ajuta la crearea unei baze, pentru ca Moldova să facă
față unor provocări, cum ar fi mecanismul de ajustare a prețului
carbonului la frontieră, care va intra în vigoare în Uniunea Europeană și
va afecta exporturile moldovenești către UE, astfel fiind necesară
instituirea unui sistem de tranzacționare a emisiilor în Moldova,
modernizarea și conectarea mai mare a rețelelor electrice și rețelelor
de aprovizionare cu energie ale Moldovei la piețele europene. Aceasta va
contribui la dezvoltarea finanțării verzi, creând premisele pentru ca
băncile să ofere din ce în ce mai multă finanțare benefică climei. După
cum vedeți, programul RSF ajută la abordarea mai multor probleme.
Totodată, el nu prevede finanțarea proiectelor. Să presupunem că cineva
zice: „Dacă am conecta rețeaua electrică din Moldova la cea din România
cu o linie electrică de înaltă tensiune, să folosim banii de la FMI –
sunt ieftini, termenul de rambursare este 20 ani, cu o perioadă de
grație de 10 ani. Ar fi o soluție excelentă.” Programul RSF nu este
pentru astfel de scopuri. Există alte surse, alte instituții, cum ar fi
BERD, Banca Mondială, KfW, care oferă bani pentru proiecte energetice
sau proiecte legate de climă. Finanțarea noastră este destinată
acțiunilor de formulare a politicilor corecte și de încadrarea lor în
cadrul bugetar al țării.
Care este rolul băncii centrale în adaptarea la schimbările climatice și
atenuarea riscurilor asociate?
Mark Horton: Este o întrebare excelentă.
Este o întrebare des abordată în ultimii, să spunem, 3,4,5 ani. Lumea se
întreabă care ar fi rolul băncii centrale în acest sens. Ideea este că
sistemul financiar și activele sale sunt expuse unei mulțimi de riscuri
din cauza schimbărilor climatice. O sarcină esențială este să ne
asigurăm că sectorul financiar apreciază corect aceste riscuri și se
pregătește pentru situațiile de materializare a riscurilor respective.
Dacă o bancă acordă împrumuturi, să zicem, unor fermieri, care sunt
expuși la secetă sau se confruntă cu alte provocări climatice, ea
trebuie să țină cont de aceste riscuri. În caz contrar, ar putea fi
afectate finanțele publice ale țării. Din ce în ce mai mult, este
necesar să se ia decizii care să sprijine eforturile generale ale
autorităților de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră în următorii
20 sau 30 ani. Este important ca politicile promovate să fie orientate
în această direcție, nu doar în ceea ce privește, să zicem, acțiunile
guvernului – investițiile în drumuri sau investițiile în sistemele de
irigații sau în rețeaua de aprovizionare cu apă, – ci și în ceea ce
privește operațiunile din sectorul financiar. Aceasta creează o
motivație puternică, probabil cea mai puternică pentru o bancă centrală,
care este responsabilă de reglementarea sistemului financiar, de
asigurarea robusteții acestuia din punct de vedere climatic, de creare a
cadrului în care sistemul financiar să ia în considerare schimbările
climatice în procesul de luare a deciziilor și de creare a
provizioanelor pentru acoperirea riscurilor.
Vreau să amintesc despre un interviu acordat de Dvs. în 1999. În acel
interviu, ați vorbit despre lipsa unui consens național în Moldova. Cum
vedeți lucrurile acum? Ați avea motive să felicitați Moldova în această
privință?
Mark Horton: Ei bine, la acea vreme, cred
că în 1999, țara se afla sub o anumită presiune. Am menționat criza
financiară din Rusia, care a afectat puternic Republica Moldova. Mereu
se discuta dacă ar trebui să ne înclinăm spre Est sau spre Occident, dar
și cum anume s-o facem. Și a fost o perioadă în care eu, la sfârșitul
mandatului meu, în 1999, eram de părerea că această lipsă de consens
afecta elaborarea politicilor, dar și claritatea obiectivelor. Acum,
peste aproape 25 ani, situația este cu totul alta. În ultimele două
decenii, plus-minus, toți se întrebau, în ce direcție merg lucrurile.
Cred că acum situația este mai clară ca niciodată pe parcursul istoriei
țării. Războiul, invazia Rusiei în Ucraina este un eveniment istoric
important și mi se pare că acum există un consens că locul Moldovei este
în Europa și că drumul Moldovei spre viitor este prin integrarea cu
Europa. Procesul ar putea dura ceva timp. Va fi nevoie de multă muncă,
dar acesta este cu adevărat un moment istoric, o oportunitate istorică
pentru Moldova de a adera la piața unică, de a se alătura unui grup de
aproximativ 30 democrații care se ghidează de principii referitor la
ceea cum trăiesc cetățenii lor, cum funcționează societățile lor. Este o
oportunitate cu adevărat istorică pentru Moldova. Știți, ca un străin
care este cumva legat istoric de Moldova, pot spune că este într-adevăr
o mare oportunitate, este o oportunitate majoră și mă bucur să văd că
există un consens și o viziune că trebuie să ne mișcăm în această
direcție și că trebuie s-o facem rapid.
Există lucruri care V-au impresionat cel mai mult în legătură cu modul
în care s-au dezvoltat lucrurile aici în ultima vreme?
Mark Horton: Da, cred. Merită de menționat
reacția la șocurile care au lovit Moldova în ultimii trei sau patru ani.
Bine, la începutul discuției noastre am pomenit că, între 1991 și 1994,
economia s-a contractat cu 50 la sută, iar inflația a fost de 2.000
procente. Sunt cifre nemaiauzite. A fost un șoc cu adevărat halucinant și
poate că nu am apreciat pe deplin la momentul respectiv natura sa
copleșitoare. Dar șocurile din ultimii trei, patru ani și chiar, dacă ne
întoarcem la criza bancară, din ultimii zece ani, au fost semnificative
pentru Moldova, dar Moldova a reușit să treacă cu bine peste ele. Cred
că Moldova și instituțiile moldovenești au demonstrat că sunt capabile
să gestioneze economia în mod eficient atunci când se confruntă cu o
pandemie, atunci când se confruntă cu efecte secundare negative ale
războiului din țara vecină. Acest lucru este cu adevărat impresionant.
Inflația a crescut mult, au existat și alte evoluții negative, dar cred
că instituțiile și-au dovedit reziliența, eficiența. Cum am menționat la
început, s-ar putea să avem parte și de alte șocuri, dar, cel puțin în
scenariul de bază se întrezărește o revenire la creștere economică, o
redresare a economiei. Se vede că economia se consolidează și se mișcă
înainte, iar acum avem și o oportunitate istorică de a ne alătura
Uniunii Europene și de a ne integra în continuare în Europa.
Ce credeți că ar putea contribui la redresarea economică în Moldova?
Mark Horton: Este o întrebare bună. Cred
că pot fi mai multe răspunsuri, în funcție de unghiul de vedere. M-ați
întrebat dacă sunt surprins de unele lucruri după 25 ani. Un lucru care
mă surprinde este să aud că oamenii încă se plâng de cozile de la
frontieră. De exemplu, când eram aici în 1996, 1997, 1998, dacă mergeai
cu mașina la Iași, îți lua cam trei ore, era nevoie de mult timp pentru
a trece frontiera. Așa este și acum. Rezolvarea unor probleme foarte
concrete și practice, eliminarea unor obstacole foarte concrete ar ajuta
la creșterea economică. Dacă așa probleme ca infrastructura, calitatea
drumurilor, punctele de trecere a frontierei, dacă ele ar începe să se
rezolve și dacă s-ar avansa pe această cale, atunci am avea un mare
impuls pentru creșterea economică. Totodată, ar fi bine de analizat
experiența acumulată, de exemplu în ceea ce privește execuția bugetului.
De obicei, în Moldova, rezultatele bugetare efective sunt diferite de
cele planificate. De obicei, vorbim de sub-execuția cheltuielilor
bugetare. Deci, bugetul nu funcționează neapărat atât de eficient pe cât
ar putea, destinația alocațiilor bugetare nu este optimală. De obicei,
se atestă sub-execuția cheltuielilor în infrastructură, în investițiile
capitale. Îmbunătățirea execuției bugetului ar fi în favoarea creșterii
economice. Dacă vom folosi ca ancoră ideea integrării europene și vom
începe să facem progrese în acest sens, va crește încrederea populației,
oamenii vor începe să creadă că integrarea în UE chiar se va întâmpla.
Moldova chiar se va integra în Europa și va adera la piața unică.
Oamenii îți vor spune: „Ar fi bine să investesc, să fiu primul, să fiu
cel care ia credite, să investesc în utilaje noi, echipamente noi,
procese noi, pentru că atunci când se va întâmpla, vreau să fiu primul
care va beneficia de asta.” Atunci când veți începe să vedeți progrese,
cu siguranță că va întâmpla, guvernul și BNM se pregătesc bine pentru
acest proces. Ați primit un semnal pozitiv de la Consiliul European în
decembrie că negocierile sunt într-adevăr deschise. Este un proces
tehnic. Trebuie să vă apropiați de standardele și cerințele europene
într-o serie de domenii. Odată ce acest proces va începe să se
desfășoare, sunt convins că va exista un semnal puternic care va spori
încrederea în rândul cetățenilor, companiilor, vor fi mai multe
investiții, mai mult optimism, ceea ce va servi drept impuls pentru
creșterea economică. Bineînțeles, războiul din Ucraina continuă, există
incertitudini. Unii văd asta ca pe o mare sursă de risc. Ei au luat o
pauză ca să vadă ce va urma. Respectiv, dacă veți reuși să rezolvați
anumite probleme și să eliminați anumite obstacole, cum ar fi punctele
de trecere a frontierei, alte domenii de investiții care sunt necesare
pentru rezolvarea unor probleme specifice, dacă veți îmbunătăți execuția
bugetului și veți începe cu adevărat să promovați ideea că țara se
îndreaptă într-o direcție clară și iată cum vom ajunge acolo, veți
depăși chiar și unele dintre riscurile și incertitudinile legate de
mediul regional. Sunt sigur că așa va fi.
Cum se situează astăzi Republica Moldova la nivel regional? Cum arată
perspectivele sale, poate în comparație cu alte țări din regiune?
Mark Horton: Republica Moldova a pierdut
probabil din timp și din progresul pe care alte țări l-au realizat în
ultimii 20 sau 25 ani. Cu cinci ani în urmă, Moldova era considerată,
probabil, una dintre țările care evoluează mai lent. Creșterea economică
era puternică, dar instituțiile nu erau la fel de bune ca în alte țări
din regiune, și nici unele dintre rezultatele atinse nu erau la fel de
bune. Cred că în ultimii ani s-a recuperat mult. S-a pus un accent
deosebit pe determinarea direcției în care va merge țara. Cred că
evoluțiile geopolitice, războiul din Ucraina au determinat comunitatea
internațională să se concentreze asupra modului în care să sprijine
Moldova, cum să o ajute să treacă peste această perioadă dificilă și cum
să sprijine Moldova în procesul de integrare europeană. După părerea
mea, aceasta a dus la impulsionarea schimbărilor. În afară de aceasta,
aș vrea să remarc că Moldova este o țară relativ mică. Respectiv, este
posibil de progresat rapid: progresul poate fi resimțit rapid într-o țară
mică, o țară cu două sau trei milioane de locuitori și o economie de
17-18 miliarde dolari. Progresul în Moldova se simte foarte repede în
comparație cu o țară mult mai mare, unde astfel de lucruri durează mai
mult timp. Aceste considerente ar trebui să încurajeze autoritățile să
se miște rapid, să se reorienteze, să fie agile, rapide și să se miște
foarte repede într-o nouă direcție.
La sfârșit de discuție, domnule Horton, avem un interviu-fulger.
Mark Horton: Da, vă rog.
Sunteți gata?
Mark Horton: Da, sunt gata.
Bine. Ce este FMI?
Mark Horton: FMI? Este un grup de 191 de țări
– în curând la FMI va adera cea de-a 191-a țară – care s-au unit pentru
a se sprijini reciproc și pentru a fi în măsură să ofere sprijin
financiar țărilor care au nevoie de el. Este, de asemenea, o instituție
care analizează economia globală, economiile regionale și economiile
statelor-membre. Fiind și o autoritate de supraveghere, FMI oferă
consultanță în materie de politici cu privire la ceea ce trebuie făcut,
iar apoi oferă asistență tehnică pentru a se asigura că recomandările
pot fi puse în aplicare în mod eficient. FMI este o instituție cu
participare universală, ceea ce este minunat. La moment, aproape toate țările
din lume sunt membre ale FMI. Sunt puține cele care nu au aderat.
Componența FMI este o parte din puterea sa, iar o altă parte din puterea
sa este că FMI se concentrează în mod clar pe stabilitatea economiei
globale și a economiei statelor-membre și pe dezvoltarea durabilă în
beneficiul oamenilor. Este minunat să lucrezi, concentrându-te pe un
astfel de obiectiv.
De ce finanțează FMI Republica Moldova?
Mark Horton: De ce? Ei bine, Moldova este
o țară-membră. Deci, dacă are nevoie de finanțare, dacă se confruntă cu
dificultăți financiare, este binevenită să apeleze la FMI și să solicite
sprijin financiar. Pentru a primi sprijin, statul-membru trebuie să-și
asume anumite angajamente. Vrem să ne asigurăm că, în cazul în care
există dezechilibre, sunt luate măsurile de politici necesare pentru a
corecta dezechilibrele respective, astfel încât acestea să fie
eliminate. Apoi statul-membru trebuie să obțină sprijinul celor 190 țări
care sunt reprezentate în Consiliul de directori executivi al FMI. Noi
îi acordăm sprijin Moldovei atunci când are nevoie de bani, când se
angajează și realizeze măsuri de politici pentru a rezolva dificultățile
sau provocările cu care se confruntă și când are sprijinul tuturor
statelor-membre ale FMI.
O problemă pe care Republica Moldova trebuie să o rezolve?
Mark Horton: O problemă... Cred că mulți
ar spune: corupția, statul de drept, guvernarea. Acest nod de probleme a
persistat timp de 30 ani și, așa cum am menționat mai devreme, dacă se
pot face progrese, dacă această problemă poate fi rezolvată astfel încât
să afecteze mai puțin țara sau să fie la un nivel controlabil, țara ar
putea crește mai repede, oamenii ar simți o mai mare stabilitate, s-ar
simți mai în siguranță, iar emigrarea s-ar reduce, Moldova ar fi o țară
mai integrată cu Europa și cu economia globală. Acesta ar fi probabil
principalul obiectiv: să existe o economie mai transparentă, care
funcționează mai bine, să existe supremația legii în stat, un control
mai mare al corupției și o guvernanță mai bună.
În această secțiune oferim, de obicei, și anumite sfaturi practice. Ce
mesaj ați transmite Dvs.? Ce sfat aveți pentru tinerii care doresc și
sunt capabili să investească?
Mark Horton: Ei trebuie să ia propriile
decizii – este capitalul lor. Dar cred că trebuie să fie convinși că
țara are un cadru de politici bun și că are un set bun de obiective, iar
dacă sunt convinși de acest lucru și dacă sunt convinși că țara merge în
direcția bună, dacă o simt, o văd, atunci, bineînțeles, ar trebui să
investească. Cred că există mari oportunități în Moldova și sunt
oportunități care trebuie valorificate. Dacă economia va funcționa bine,
dacă cadrul de politici va fi unul bun și obiectivele vor fi clare,
investitorii vor investi în Moldova. Acești investitori pot fi la fel de
bine tineri moldoveni inteligenți.
În ce ar trebui să se investească?
Mark Horton: Este o întrebare bună. Cred
că în lucruri care vor beneficia de această creștere a integrării cu
piața unică. Lucruri accesibile – produse, servicii, bunuri ce pot fi
produse în Moldova, care se vor bucura de cerere mare la prețul potrivit
pe piața unică și în economia globală. Unii au investit în viticultură
acum 25 sau 30 ani și atunci au făcut o investiție foarte bună. Nu a
fost ca și cum ar fi cules bani de pe jos, au trebuit să investească în
podgorii, în tehnologi, în modalități noi de cultivare și de producere a
vinului, dar acum se bucură de rezultate. Vinul moldovenesc este acum
recunoscut la nivel mondial ca fiind un produs excelent. Acesta ar fi un
model demn de urmat. Ceva ce place lumii, ceva care se bucură de cerere.
Resursele există. Calea corectă este să găsească un alt produs, un alt
bun, un alt serviciu care își poate găsi locul pe piața unică din Europa
și care își poate găsi locul la nivel mondial.
Ce ziceți de numerar? Au banii lichizi un viitor?
Mark Horton: Nu și pentru mine. Eu port cu
mine bani de hârtie, dar nu-i folosesc niciodată. Dar, bineînțeles,
numerarul are viitor. Totuși, cred că va deveni din ce în ce mai puțin
popular. Este convenabil să folosești plățile electronice: este rapid,
este eficient, este clar, este transparent. Numerarul va exista
întotdeauna. Este plăcut să ai bancnote în buzunar, dar cred că rolul
lor va deveni din ce în ce mai mic. Nu este clar dacă în viitor vom avea
monede digitale. Știu că o mulțime de bănci centrale explorează această
posibilitate. Cred că poziția numerarului va fi din ce în ce mai
limitată. Și, desigur, numerarul este folosit în anumite activități
infracționale și, prin urmare, asigură anonimatul. Numerarul este comod
din când în când, ceea ce este bine, dar poate fi folosit și în moduri
care, după cum știți, sunt mai puțin pozitive și mai predispuse la
infracționalitate.
Ce evoluții importante anticipați în sectorul financiar?
Mark Horton: În Moldova?
Poate că nu. Poate în lume.
Mark Horton: Sectorul financiar și-a
demonstrat reziliența la nivel global, în timpul pandemiei de COVID-19 și
în perioada creșterii puternice a inflației. Am trecut prin două șocuri
majore la nivel global în ultimii trei sau patru ani fără a avea o altă
criză financiară. Au fost câteva bănci care nu au rezistat: bănci din
Elveția, bănci din Statele Unite. Dar, în general, sistemul financiar
s-a dovedit a fi robust. Aceasta este o veste foarte bună. Dacă ne uităm
în urmă cu 10 sau 15 ani, au existat momente în care sectorul financiar
a intrat în criză și apoi a dus la prăbușirea economiei globale, i-a
costat o mulțime de bani pe contribuabili. Deci, este bine că am depășit
acea etapă. Cred că va fi în continuare important pentru bănci și pentru
sectorul financiar în general să continue să identifice modalități de a
presta servicii la costuri reduse, să anticipeze noi cereri, noi cerințe,
noi servicii și să le furnizeze în mod eficient. Ați menționat
incluziunea financiară chiar la început. Iată ce am în vedere: băncile
sunt destul de profitabile în acest moment, așa că vor trebui să
găsească modalități de a se asigura că oferă servicii bune unui număr
maxim de persoane, inclusiv persoanelor care au fost deservite
insuficient în trecut, unor grupuri, unor segmente ale populației care
nu au avut acces la finanțare anterior. Apoi, bineînțeles, dezvoltarea
sistemelor de plată digitale, a platformelor digitale care trebuie să
fie gestionate în mod eficient. Produse precum asigurările sau pensiile
sau, în unele țări, accesul la credite pentru locuințe, pentru alte
achiziții importante din viața de zi cu zi – deci, mai sunt încă multe
de făcut și toate acestea, în timp ce este necesar de asigurat în
continuare stabilitatea și că nu se vor impune costuri suplimentare
contribuabililor.
Și ultima întrebare...
Mark Horton: Mă tem că răspunsurile mele
nu sunt chiar în stilul unui interviu-fulger.
Nicio problemă, nicio problemă. Care sunt așteptările dumneavoastră
referitor la economia regiunii?
Mark Horton: Cum am mai spus, economia
europeană a trecut printr-o serie de șocuri cauzate de pandemia de
COVID-19, de inflația galopantă. Nu funcționează așa cum ar trebui să
funcționeze, dar am primit totuși o veste bună astăzi: inflația în
Europa în noiembrie a fost mai mică decât se aștepta. A atins nivelul de
2,4 la sută. Așadar, se apropie de nivelul-țintă, ceea ce dă speranța că
ratele dobânzilor ar putea începe să scadă, sprijinind redresarea
economică. Pe termen scurt, am menționat mai devreme că economia germană
s-a confruntat cu unele dificultăți. Unele se datorează prețurilor
înalte la energie, altele – evoluțiilor din China, încetinirii economiei
chinezești. Economia germană este foarte bună la producția de
automobile, iar acum, când încep să apară vehiculele electrice, va fi o
mare întrebare pentru Germania dacă industria automobilelor va rămâne
competitivă, și, din acest motiv, aceasta va fi o mare întrebare pentru
întreaga Europă. Sper, totuși, că am depășit deja cele mai grave crize –
pandemia, șocul prețurilor la energie și încetinirea creșterii economice
în China – și că vom începe să vedem unele îmbunătățiri. Unele țări au
datorii mari: unele țări cu venituri mici, unele economii de piață
emergente, chiar și țări mari și bogate. Astfel, Statele Unite au
raportat o creștere mare a datoriei și au, totodată, un deficit înalt.
Aceasta este o sursă de îngrijorare, ar spune unii. Apoi, țări precum
Italia și Franța din Uniunea Europeană. Desigur, dacă există evoluții
negative în ceea ce privește geopolitica, acest lucru poate provoca un
alt șoc. O altă preocupare care a apărut în ultimii ani este toată
această chestiune legată de ceea ce numim fragmentare geo-economică.
Ideea că în lume se vor forma diferite blocuri economice – poate unul în
jurul Chinei, poate unul format de China și Rusia, sau poate de China,
Rusia și alte țări, apoi altul în Europa, încă unul în jurul Statelor
Unite și al Canadei, – că vor exista mai puține schimburi comerciale
între ele, mai puțină aprovizionare reciprocă, mai puțină interacțiune,
că din această cauză vor crește costurile, pe măsură ce economia globală
va deveni mai puțin eficientă. Această situație poate fi determinată de
factorii geopolitici. Am văzut acest lucru în ultimii ani – schimbarea
relațiilor dintre Occident și China, care a început cu o anumită geo-fragmentare.
Dacă procesul va continua, va fi afectată economia globală.
Vă mulțumesc.
Mark Horton: Mulțumesc. Da. Mi-a făcut
plăcere să fiu aici.
M-am emoționat la un anumit moment.
Moldova are un loc aparte în inima mea. |