Moldova & IMF IMF Activities Publications Press Releases


Comunitatea Statelor Independente: pentru menţinerea expansiunii este necesară o re-echilibrare a creşterii economice

Creşterea reală a PIB în Comunitatea Statelor Independente (CSI) s-a redus semnificativ, de la 8,4% în 2004 la 6,5% în 2005 (vezi tabelul). Această reducere a fost cauzată, în mare parte, de o scădere deosebit de bruscă a ratei creşterii economice în Ucraina, deşi rata creşterii s-a redus şi în alte state-cheie din regiune. Reducerea creşterii volumului de producţie în sectorul energetic (Rusia, Kazahstan), incertitudinile de ordin politic şi economic care au descurajat investiţiile (Ucraina, Republica Kirghiză) şi influenţa negativă tot mai marcantă a sectorului extern (Ucraina, Rusia) au fost factorii ce au contribuit la reducerea ritmului creşterii economice.

Odată cu reducerea ritmului creşterii economice, structura cererii a fost foarte dezechilibrată, ceea ce ar putea periclita durabilitatea creşterii economice pe termen lung. Creşterea volumului investiţiilor a rămas nesemnificativă, media fiind sub 21 procente din PIB în anul 2005; acest indicator este cel mai jos în rândul regiunilor cu state în curs de dezvoltare şi în proces de tranziţie (vezi diagramele). Pe de altă parte, rata consumului a crescut puternic, în special în Rusia, Ucraina şi Kazahstan, fiind susţinută de creşterea considerabilă a salariilor şi pensiilor de stat şi de sporirea acceselor la credite. Cu certitudine, volumul creditării a crescut extrem de rapid într-un şir de state în regiune, iar în Ucraina şi Kazahstan tot mai des de credite beneficiază gospodăriile, iar o parte semnificativă a creditelor este acordată în valută străină. Deşi procesul continuu de dezvoltare a sectorului financiar-bancar în regiune este binevenit – raportul dintre volumul creditelor bancare şi PIB rămâne încă scăzut în multe state – creşterea rapidă a volumului de creditare duce la apariţia riscurilor legate de stabilitatea financiară, căci băncile dispun de capacităţi slabe de evaluare a capacităţii de plată a beneficiarilor de credite, precum şi contează tot mai mult pe finanţarea externă, în unele state.

Îmbinarea dintre creşterea puternică a consumului şi ritmul lent de creştere a investiţiilor a dus în unele state şi în unele sectoare la apariţia problemelor legate de capacităţi şi, împreună cu creşterea preţurilor la produsele alimentare şi la resursele energetice (deşi creşterea acestora nu a fost reflectată pe deplin în preţurile pe pieţele locale), au contribuit la creşterea bruscă a presiunilor inflaţioniste în prima jumătate a anului 2005, acest fenomen reducându-se în intensitate numai pe parcursul ultimelor luni. Totuşi, se înregistrează un surplus considerabil al contului curent la nivel regional, deşi se atestă diferenţe tot mai mari în diferite state. În grupul statelor exportatoare de resurse energetice, creşterea preţurilor la petrol a încurajat sporirea surplusului contului curent  pe parcursul anului 2005, pe când în statele importatoare de resurse energetice, surplusul s-a redus atât datorită creşterii volumului importului de petrol şi altor produse.

În perspectivă, se estimează că creşterea se va reduce în continuare, până la 6 procente în 2006, deşi vor fi necesare acţiuni hotărâte la nivel de politici pentru a condiţiona menţinerea ritmului de creştere economică. Va fi necesar de axat tot mai mult politica monetară pe reducerea sau menţinerea ratei inflaţiei, autorităţile permiţând, respectiv, aprecierea ratelor de schimb, în caz de necesitate. Deşi statele care beneficiază în urma creşterii preţurilor la petrol dispun de resursele necesare pentru a spori cheltuielile publice productive, sporirea acestora trebuie să fie gestionată minuţios, din perspectiva perspectivelor ciclice, pentru a asigura corespunderea acestora cu obiectivele generale ale politicilor macroeconomice.

Pentru a încuraja investiţiile, este necesară crearea unui climat de afaceri mai favorabil, prin reducerea incertitudinilor legate de intervenţiile guvernului în economie şi întreprinderea măsurilor pentru consolidarea structurilor instituţionale necesare pentru dezvoltarea economiilor de piaţă dinamice.

Reformele structurale sunt necesare, de asemenea, pentru a spori productivitatea în alte sectoare decât comercializarea bunurilor de larg consum, pentru a spori competitivitatea în contextul sporirii presiunilor asupra ratelor de schimb valutar. În ceea ce priveşte sectorul financiar, s-a înregistrat un progres în reforma sistemului bancar, deşi mai acest proces a fost mai lent decât în statele din Europa Centrală şi de Est. În special, sistemele regulatorii şi de supraveghere, trebuie să fie aduse la zi, dat fiind rolul tot mai important jucat de sectorul financiar.

În ceea ce priveşte statele concrete, după înregistrarea unor rezultate proaste la începutul anului 2005, creşterea reală a PIB în Rusia s-a accelerat şi se preconizează ca economia să crească cu 6 procente în 2006 (cu 0,8 puncte procentuale mai mult decât s-a preconizat în ediţia din septembrie 2005 a publicaţiei FMI World Economic Outlook). Creşterea economică este determinată de creşterea consumului privat, în timp ce creşterea volumului exportului s-a redus. Volumul investiţiilor rămâne relativ mic, deşi recent s-a înregistrat o anumită creştere. Există în continuare riscul că economia naţională s-ar putea confrunta cu constrângeri legate de capacităţi. Salariile reale cresc mai rapid decât productivitatea, volumul importurilor creşte rapid, iar indicele preţurilor de consum depăşeşte 11 procente. 

În acest context, politica fiscală nu va putea fi mai puţin strictă până când se vor reduce presiunile de ordin ciclic, iar politica monetară va trebui înăsprită.

Dacă nu se va permite o apreciere mai mare a ratei nominale de schimb, este puţin probabil ca banca centrală să poată atinge o rată a inflaţiei de 8,5 procente la finele anului 2006 . În ceea ce priveşte sectorul financiar, se menţine o creştere rapidă a volumului de creditare şi este important de consolidat practicile prudente de creditare, în baza unei scheme noi de asigurare a depozitelor, pentru a asigura o gestionare adecvată a riscurilor în acest sector.

În Ucraina, creşterea reală a PIB s-a redus brusc, reflectând o înrăutăţire a mediului extern şi incertitudinile politice şi de politici, care au descurajat investiţiile.

Se aşteaptă ca ritmul creşterii economice să scadă în continuare pe parcursul anului curent – până la 2,3 procente – dată fiind influenţa incertitudinilor de ordin politic şi creşterea semnificativă a preţurilor de import la gaz asupra activităţii economice. Rata inflaţiei s-a redus comparativ cu maxima de 15 procente de la mijlocul anului 2005, dar încă depăşeşte cifra de 10 procente, pe când rata creşterii accesului la credite rămâne a fi robustă. Reflectând incertitudinile legate de situaţia economică şi politică, marja de profit la hârtiilor de valoare de stat ucrainene a crescut, într-o oarecare măsură, şi banca centrală a realizat intervenţii semnificative pe piaţa valutară pentru a menţine rata de schimb oficială a hrivnei ucrainene faţă de dolarul S.U.A. Autorităţile trebuie să înăsprească politica monetară pentru a reduce  inflaţia, totodată înăsprind politica fiscală şi realizând reforme pentru a crea un climat investiţional favorabil.  

În Kazahstan, creşterea economică rămâne a fi puternică, fiind susţinută de preţurile înalte la petrol. Totodată, au sporit presiunile inflaţioniste şi banca centrală a sporit rata dobânzilor, dar este necesară o înăsprire în continuare a politicii monetare. Continuă negocierile cu privire la aderarea Kazahstanului la OMC, dar dinamica realizării altor reforme structurale rămâne lentă.

Ritmul creşterii economice în statele CSI cu venit mic rămâne foarte înalt, deşi situaţia diferă considerabil de la un stat la altul. În Azerbaidjan (producerea petrolului), Armenia (fluxul de remitenţe şi roada bogată) şi Georgia (restabilirea agriculturii) a sporit ritmul creşterii economice, iar în Republica Kirghiză şi Tadjikistan – s-a redus. Principala problemă în regiune rămâne stabilirea politicilor care să ducă la menţinerea ritmului înalt de creştere economică, care ar duce,la rândul său, la reducerea sărăciei. Pentru a atinge acest scop, este necesară diversificarea surselor creşterii economice, în special prin îmbunătăţirea climatului de afaceri pentru a încuraja investiţiile în alte sectoare decât cel al comercializării produselor de consum curent, prin liberalizarea comerţului şi reducerea nivelului înalt al datoriei externe.

Diagrame:
Comunitatea Statelor Independente: creşterea neechilibrată poate cauza probleme în dezvoltarea economică în perspectivă

Într-un şir de state, consumul a crescut puternic, determinat de creşterea salariilor şi pensiilor şi de creşterea rapidă a bazei de creditare. Totodată, investiţiile au rămas la un nivel relativ jos, acest fapt periclitând menţinerea ratelor de creştere curente.


Surse: FMI, publicaţia International Financial Statistics („Statistici Financiare Internaţionale”);
şi calculele colaboratorilor FMI.and IMF staff calculations.

1/ Statele cu economie de piaţă în dezvoltare şi state în perioada de tranziţie, cu excepţia Chinei
.

                                                                                                   

 

Tabel: Comunitatea Statelor Independente: PIB real, preţurile de consum şi soldul contului curent

(modificarea procentuală anuală, cu excepţia cazurilor indicate separat)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______

PIB real

Preturile de consum 1

Soldul contului curent 2

 

2004

2005

2006

2007

2004

2005

2006

2007

2004

2005

2006

2007

Comunitatea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Statelor Independente

8.4

6.5

6

6.1

10.3

12.3

10.4

9.7

8.1

9.1

9.6

8.1

Rusia

7.2

6.4

6

5.8

10.9

12.6

10.4

9.5

9.9

11.3

11.8

9.5

Ucraina

12.1

2.6

2.3

4.3

9

13.5

13

12.5

10.5

2.7

1.2

-2.1

Kazahstan

9.6

9.4

8

8.3

6.9

7.6

7.5

7.5

1.2

1.8

2.3

2.4

Belarus

11.4

9.2

5.5

4

18.1

10.3

10.4

13.3

-5.3

1.2

-0.8

-2

Turkmenistan

17.2

9.6

6.5

6

5.9

10.8

7.9

5

0.6

2.8

1.4

1.1

Statele CSI cu venit mic

8.4

11.7

12.7

11.4

7.5

11.9

8.4

7.6

-7.1

-1

6.9

17.6

Armenia

10.1

13.9

7.5

6

7

0.6

3

3

-4.6

-3.3

-3.9

-4.3

Azerbaidjan

10.2

24.3

26.2

22.9

6.7

9.7

8.6

11.8

-30

-5.2

17.7

40

Georgia

6.2

7.7

6.4

5

5.7

8.3

5.3

4

-8.3

-7.4

-7.1

-5.5

Kirgizia

7

-0.6

5

5.5

4.1

4.3

5.7

4.5

-3.4

-8.1

-6.8

-5.6

Moldova

7.3

7

6

5

12.5

11.9

9.4

8.7

-2.7

-5.5

-5.2

-5.3

Tadjikistan

10.6

6.7

8

6

7.1

7.1

7.8

5

-4

-3.4

-4.2

-4.8

Uzbekistan

7.4

7

7.2

5

8.8

21

11.3

6.5

10

10.8

9.6

9.2

Pentru referinţă

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exportatori neţi de energie 3

7.6

7.1

6.7

6.5

10.4

12.3

10.1

9.2

8.6

10.3

11

9.6

Importatori neţi de energie 4

11.5

4.2

3.3

4.4

10.2

12.1

11.7

11.6

4.6

1.2

-0.2

-2.5

 

1/ Conform practicii standarde de elaborare a publicaţiei “World Economic Outlook” (“Perspectivele Economice Mondiale” – nota trad.), schimbările în preţurile de consum se reflectă ca medii anuale, nu ca diferenţă dintre rezultatele lunilor decembrie pentru doi ani consecutivi, după cum se practică în unele state.

2/ Raportat la PIB, în procente

3/ Azerbaidjan, Kazahstan, Rusia, Turkmenistan şi Uzbekistan

4/ Armenia, Belarusi, Georgia, Republica Kirghiză, Moldova, Tadjikistan şi Ucraina