Comunitatea Statelor Independente:
Gestionarea afluxurilor masive de valută
Este
mult probabil că în 2006 creşterea reală a PIB în Comunitatea Statelor
Independente (CSI) se va cifra la un nivel de cca. 7 la sută, iar pentru
2007 se prognozează o descreştere până la 6,5 la sută (vezi Tabelul 2.6).
Regiunea în cauză continuă să beneficieze de preţuri ridicate la mărfuri şi,
ca urmare, de venituri mari realizate din export (vezi Diagrama 2.8).
Tabel
2.6. Comunitatea
Statelor Independente: PIB real, preţurile de consum şi soldul contului
curent
(modificarea procentuală anuală,
cu excepţia cazurilor indicate separat) |
|
|
|
|
Real
GDP |
|
|
Consumer Prices1 |
|
Current
Account Balance2 |
|
______ |
______________ |
______ |
_____ |
________________ |
_____ |
____________________________ |
|
2004 |
2005 2006
|
2007 |
2004 |
2005 2006 |
2007 |
2004 2005 2006 2007 |
|
Commonwealth of
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Independent States
|
8.4 |
6.5 |
6.8 |
6.5 |
10.3 |
12.3 |
9.6 |
9.3 |
8.1 |
8.8 |
10.1 |
9.4 |
Russia |
7.2 |
6.4 |
6.5 |
6.5 |
10.9 |
12.6 |
9.7 |
8.5 |
9.9 |
10.9 |
12.3 |
10.7 |
Ukraine
|
12.1 |
2.6 |
5.0 |
2.8 |
9.0 |
13.5 |
9.3 |
13.5 |
10.6 |
3.1 |
2.2 |
3.8 |
Kazakhstan |
9.6 |
9.4 |
8.3 |
7.7 |
6.9 |
7.6 |
8.5 |
7.9 |
1.1 |
0.9 |
2.3 |
2.1 |
Belarus |
11.4 |
9.3 |
7.0 |
4.5 |
18.1 |
10.3 |
7.9 |
9.0 |
5.2 |
1.6 |
0.2 |
1.1 |
Turkmenistan
|
14.7 |
9.6 |
9.0 |
9.0 |
5.9 |
10.7 |
9.0 |
8.0 |
0.6 |
5.1 |
7.6 |
8.0 |
Low-income CIS
countries |
8.5 |
11.9 |
12.5 |
13.2 |
7.5 |
11.9 |
11.4 |
9.8 |
7.0 |
1.7 |
10.2 |
21.1 |
Armenia
|
10.1 |
13.9 |
7.5 |
6.0 |
7.0 |
0.6 |
3.0 |
3.0 |
4.6 |
3.3 |
4.4 |
4.6 |
Azerbaijan |
10.2 |
24.3 |
25.6 |
26.4 |
6.7 |
9.7 |
8.7 |
10.5 |
29.8 |
1.3 |
26.0 |
44.8 |
Georgia |
5.9 |
9.3 |
7.5 |
6.5 |
5.7 |
8.3 |
9.6 |
6.0 |
8.4 |
5.4 |
9.9 |
11.5 |
Kyrgyz republic
|
7.0 |
0.6 |
5.0 |
5.5 |
4.1 |
4.3 |
5.7 |
4.5 |
3.4 |
8.1 |
7.9 |
7.7 |
Moldova |
7.4 |
7.1 |
3.0 |
3.0 |
12.5 |
11.9 |
11.5 |
10.5 |
2.0 |
8.3 |
10.5 |
6.8 |
Tajikistan
|
10.6 |
6.7 |
8.0 |
6.0 |
7.1 |
7.1 |
7.8 |
5.0 |
4.0 |
3.4 |
4.2 |
4.8 |
Uzbekistan
|
7.7 |
7.0 |
7.2 |
7.0 |
8.8 |
21.0 |
19.3 |
14.5 |
10.0 |
13.1 |
12.0 |
11.9 |
Memorandum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Net energy exporters3
|
7.6 |
7.1 |
7.2 |
7.3 |
10.4 |
12.4 |
9.8 |
8.6 |
8.7 |
10.0 |
11.8 |
11.0 |
Net energy importers4
|
11.5 |
4.3 |
5.5 |
3.4 |
10.2 |
12.0 |
8.8 |
11.8 |
4.8 |
1.5 |
2.4 |
3.7 |
1/ Conform
practicii standarde de elaborare a publicaţiei World Economic Outlook
(Perspectivele Economice Mondiale nota trad.), schimbările în
preţurile de consum se reflectă ca medii anuale, nu ca diferenţă dintre
rezultatele lunilor decembrie pentru doi ani consecutivi, după cum se
practică în unele state.
2/ Raportat
la PIB, în procente
3/
Azerbaidjan, Kazahstan, Rusia, Turkmenistan şi Uzbekistan
4/ Armenia,
Belarusi, Georgia, Republica Kirghiză, Moldova, Tadjikistan şi Ucraina
|
|
|
|


În unele ţări, cererea internă a crescut considerabil datorită afluxului
masiv a capitalului privat (Rusia, Kazakhstan), finanţării oficiale
(Armenia, Georgia, Kyzrgyzstan, Moldova, Tajikistan). Investiţiile iau
amploare, inclusiv în Rusia, unde impactul factorilor ce stau la baza
încetinirii ritmului de creştere înregistrat în perioada 2004-2005
inclusiv turbulenţele din sectorul bancar şi declinul provocat de amendarea
sistemului de impozitare în sectorul petrolier a scăzut considerabil.
Perspectivele creşterii economice pe termen mediu sunt în general pozitive,
deşi în mare parte sunt dependente de tendinţele de dezvoltare a preţului
mărfii. În Ucraina, ritmul creşterii s-a manifestat puternic în prima
jumătate a lui 2006, deşi panoul general rămâne înnourat din cauza
deteriorării prognozate în balanţa comercială externă datorită revizuirii
preţurilor la gazele naturale importate din Rusia şi inversării probabile a
preţului de export la oţel şi nesiguranţă care persistă în politicile
aplicate (actualmente,
RAO Gazprom (Rusia) aplică preţuri la livrarea gazelor naturale de la 47
dolari SUA pentru Balarus şi 160 dolari SUA pentru Moldova pentru 1000 metri
cub, iar pentru consumatorii din Europa de West, acest preţ constituie 230
dolari SUA. La începutul acestui an, Gazprom-ul a majorat preţurile pentru
unii consumatori din CSI şi a declarat intenţia sa de a acude aceste preţuri
în concordanţă cu valoarea de piaţă).
Mediul extern favorabil a creat provocări importante pentru gestionarea
macroeconomică, însă, este necesar de întreprins măsuri de urgenţă pentru a
nu rata potenţialul de creştere pe termen lung. Preţuri majorate la mărfuri
au dus la relaxarea constrângerilor impuse de politica fiscală pe termen
scurt, inclusiv în mod direct prin majorarea veniturilor din impozit şi
profiturilor întreprinderilor de stat şi indirect prin majorarea cererii
agregate, ceea ce a dus la creşterea volumului de venituri din impozitul pe
consum şi din impozitul pe venit. De mai multe ori, factorii de decizie au
utilizat cu prudenţă aceste fonduri suplimentare, inclusiv pentru achitarea
datoriei de stat şi / sau suplimentarea rezervelor valutare. Totodată,
recent, guvernele unor ţări au majorat considerabil cuantumul pensiilor şi
salariilor (Azerbaijan, Belarus, Kyrgyzstan şi Tajikistan), ceea ce s-a
soldat cu amplificarea consumului şi subminarea competitivităţii. Va fi
dificil de inversat această situaţie în cazul repetării ciclului de majorare
a preţurilor la mărfuri. Factorii de decizie trebuie să ţină cont de faptul
că sporirea recentă a veniturilor nu va dura permanent. În ţările în care
există spaţiul pentru relaxarea politicii fiscale, de exemplu, în Rusia,
unde există spaţiul pentru majorarea cheltuielilor sectorului public fără
nici un risc de a submina sustenabilitate; iar în Kazakhstan, aplicarea
politicii fiscale cu caracter mai expansionist trebuie sprijinită de un
proces de reînviorare a reformelor modeste. Astfel de abordare va asigura
situaţia în care majorarea cheltuielilor va facilita creşterea
atractivităţii de investire şi creşterea potenţială a PIB.
Politica monetară la fel ca şi cea fiscală, se confruntă cu unele
provocări importante. Deşi pe parcursul ultimilor luni nivelul inflaţiei a
scăzut, totuşi în mai multe ţări acesta se exprimă printr-un număr de două
cifre sau este aproape de două cifre, în deosebi, în ţările exportatoare de
petrol. Este necesară o dezvoltare continuă şi în acelaşi timp soluţionarea
problemei dezinflaţiei este una dificilă deoarece obiectivul principal al
multor bănci centrale este axat pe asigurarea stabilităţii cursului de
schimb nominal faţă de dolarul SUA influenţat de excedentul impunător a
contului curent şi de afluxuri de capital. În scopul sterilizării valutei
străine procurate în condiţiile limitărilor impuse de piaţa internă
sub-dezvoltată a capitalului de împrumut, creşterea bazei monetare depăşeşte
nivelul consecvent cu ratele inflaţiei exprimate printr-un număr de o
singură cifră. În acest caz există o primejdie ca presiunile inflaţioniste
se vor intensifica şi în acest caz va fi necesară aplicarea unor măsuri
costisitoare pentru a inversa creşterea inflaţiei. În pofida faptului că
rambursarea înainte de termen a datoriei de stat sau transferuri la
fondurile petroliere din zonele off-shore (Ayerbaijan, Kazakhstan) pot
facilita reducerea creşterii bazei monetare, modalitatea cea mai eficace de
reducere a inflaţiei ar fi să permitem în continuare o apreciere a cursului
nominal de schimb şi ca urmare să sporim scopul controlului monetar menit
pentru sprijinirea dezinflaţiei. În unele ţări importatoare de energie,
presiunile inflaţioniste pot să apară şi ca urmare a eventualelor revizuiri
a preţurilor la importul combustibilului şi gazelor naturale. În acest caz
ar trebui ca factorii de decizie în domeniul politicii monetare să asigure
că trecerea preţurilor majorate pe seama consumatorilor nu se transformă în
inflaţia de bază, salarii şi aşteptările inflaţioniste.
Explozia preţurilor la mărfuri a servit la complicarea şi mai mare a
eforturilor direcţionate spre diversificarea producerii şi exporturilor cu
trecerea de la vânzarea materiei prime la comercializarea mărfurilor cu o
pondere mai înaltă a valorii adăugate. Mizând pe aşteptările de a sustrage
câştigurile înalte din export, investiţiile recente, atât intere cât şi
atrase din exterior, s-au axat cu predominanţă pe industriile extractive (Azerbaijan,
Turkmenistan) sau pe infrastructura de transportarea bunurilor (proiectele
de transportarea petrolului şi gazelor naturale desfăşurate în Armenia,
Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan). Mai mult ca atât, nivelul total a
investiţiilor în regiune rămâne neînsemnat, la doar 21 procente din PIB în
ciuda recentei înviorări ceea ce pune la îndoială sustenabilitatea
ritmului de creştere curent în perspectiva pe termen mediu. Reformele
structurale reprezintă un element crucial pentru ameliorarea climatului
investiţional şi evitarea apariţiei sau agravării insuficienţei de ofertă.
În ţările în care se înregistrează un excedent mare a contului curent
(Rusia) un nivel mai înalt de investiţii va contribui, inter alia, la
reducerea dezechilibrelor macroeconomice globale.
Poziţiile externe sunt puternice în mai multe ţări ale regiunii, în
deosebi în ceea ce priveşte exportatorii de petrol. Pentru 2006 prognozat
pentru regiunea în general este un excedent al contului curent de peste 10
la sută din PIB. Excedentele de proporţii au permis o reducere rapidă a
nivelului general a datoriei externe acumulate de exportatorii de petrol, în
deosebi în sectorul public. Însă, în câteva ţări (inclusiv Azerbaijan,
Kazakhstan şi Rusia), sectorul privat în perioada recentă a acumulat
obligaţiile valutare substanţiale (vezi Diagrama 2.8) de mai multe ori prin
intermedierea sistemului bancar. Ca urmare, a crescut vulnerabilitatea
sectorului privat faţă de restrângerea condiţiilor de finanţare externă.
Indicatorii unui sistem financiar solvabil s-au menţinut la un nivel pe larg
stabil, deşi acest fapt se datorează parţial condiţiilor favorabile create
de mediului macroeconomic. Consolidarea reglementărilor prudente şi
asigurarea supravegherii bazate pe evaluarea riscului vor servi la reducerea
riscului instabilităţii financiare în faţa unui declin economic la fel ca şi
măsurile de restricţie a indulgenţei regulatorii (şi în unele cazuri, prin
aplicarea unor politici) în scopul asigurării situaţiei când riscurile
asociate cu acumularea obligaţiilor valutare rămân sub control. |