Deşi
FMI este o organizaţie specializată în cadrul Naţiunilor Unite şi
face parte din Consiliul Economic şi Social al ONU, Fondul
desfăşoară activitatea sa în mod independent în baza unui statut
propriu, structură organizatorică, regulamente şi finanţe separate.
Actualmente, FMI desfăşoară activitatea sa în 184 ţări membre, cu
doar şapte ţări mai puţin decât Naţiunile Unite. Ţările care fac
această diferenţă sunt: Cuba, Republica Democrată Populară Korea şi
încă cinci ţări mici, care includ Andora, Liechtenştein şi Monaco în
Europa şi ţările Nauru şi Tuvalu de pe insulele Oceanului Pacific.
Cuba, deşi iniţial a fost ţară membru al FMI, s-a retras în 1964;
alte cinci ţări nu sau adresat oficial Fondului cu o solicitare de a
deveni ţări membre al acestuia. Pentru a deveni membru al FMI orice
ţară trebuie să prezinte a adresare oficială şi apoi acceptată de
majoritatea ţărilor membre existente.
Supravegherea politicilor promovate de FMI este responsabilitatea
primară a Comitetului Internaţional Monetar şi Financiar (CIMF) al
cărui 24 membri sunt miniştrii finanţelor sau guvernatorii băncilor
centrale din aceleaşi ţări şi circumscripţii care au reprezentul lor
la Bordul de Directori. CIMF se întruneşte de două ori pe an pentru
a consulta Fondul pe marginea direcţiilor generale a politicilor.
Concomitent, majoritatea membrilor CIMF, sunt şi membri a Bordului
de Guvernatori în care fiecare ţară este reprezentată de
Guvernatorul său. Bordul de Guvernatori se întruneşte o dată pe an
pentru a vota deciziile principale instituţionale cum ar fi:
necesarul de a majora resursele financiare a Fondului sau admiterea
unui nou membru. Comitetul pentru Dezvoltare, care la fel ca şi CIMF
este constituit din 24 membri de rang ministerial, se întruneşte de
două ori pe an pentru a consulta Bordul de Guvernatori al FMI şi
Banca Mondială pe marginea problemelor cu care se confruntă ţările
în curs de dezvoltare.
Conducătorul de vârf al FMI este Directorul Executiv, care este ales
de Bordul de Directori (condus de el) pe un termen de cinci ani. La
postul de Director Executiv este întotdeauna promovat un reprezentat
dintr-o ţară Europeană. Bordul de Directori, care stabileşte
politicile şi duce responsabilitatea pentru majoritatea deciziilor,
este constituit din 24 Directori Executivi. Cinci ţări, care deţin
cele mai mari cote în FMI: Statele Unite, Japonia, Germania, Franţa
şi Regatul Unit – deţin dreptul de a numi Directorii. Alte trei ţări:
China, Rusia şi Arabia Saudită – dispun de cotele semnificative,
care le permit alegerea Directorilor executivi proprii. Încă 176
ţări sunt organizate în 16 circumscripţii, fiecare cu dreptul de a
alege un Director Executiv. Circumscripţiile sunt formate în baza
ţărilor ce au un interes similar şi care, ca de obicei, sunt din
aceeaşi regiune, cum ar fi: ţările francofone din Africa.
FMI
angajează circa 2,700 persoane din mai mult de 140 ţări ale lumii.
Majoritatea sunt angajaţii sediului central a FMI din Washington,
DC. Un număr mic de angajaţi lucrează în oficiile locale sau
regionale în diferite ţări de pe glob. Personalul FMI este organizat
cu predominanţă în departamente cu responsabilităţi regionale (sau
zonale), funcţionale, informaţionale, de comunicare şi suport.
Aceste departamente sunt conduse de directori, care se subordonează
Directorului Executiv. Personalul monitorizează dezvoltările
economice atât în întreagă lume cât şi în ţări separate şi conduce
analiza dezvoltărilor economice şi a politicilor care formează
bazele lucrului operaţional al FMI în ceea ce priveşte consultările
pe marginea aplicării politicilor şi acordării creditelor.
De
unde FMI obţine banii?
FMI
este o cooperativă financiară care, în funcţionarea sa poate fi
comparată cu o uniune de creditare. La aderare, fiecare ţară membru
achită o anumită sumă de bani, numită „cota de subscriere”. Cota
ţării respective este determinată de poziţia ei economică vis-a-vis
de alţi membri. La determinarea cotei se ia în consideraţie mărimea
PIB-ului ţării-membru, tranzacţiile pe contul curent şi rezervele
oficiale menţinute în valută străină. Totodată, cotele determină
mărimea cotizaţiei de membru al FMI şi plafonul de împrumut a tării
respective. Totodată, cotele ajută la determinarea dreptului de vot
a ţărilor-membre. Cotizaţiile mixte de capital a membrilor FMI
creează un fond comun de resurse utilizate de FMI pentru acordarea
ajutorului temporar ţărilor care se confruntă cu dificultăţi
financiare. Acest fond comun de resurse permite FMI să acorde
finanţarea balanţei de plăţi pentru a sprijini implementarea
ajustărilor economice şi a programelor de reformare în ţările membre.
În mod
regulat, doar o dată în fiecare cinci ani, Bordul FMI procedează la
revizuirea cotelor membrilor şi vine cu o decizie – în lumina
dezvoltării economiei globale şi a schimbărilor înregistrate în
poziţia economică a unor ţări-membre în raport cu alte ţări-membre –
de a propune Bordului de Guvernatori ajustarea cotelor acestora.
Actualmente, FMI se află în perioada de cea a Treisprezecea
Revizuire Generală a Cotelor, care trebuie încheiată până în
ianuarie 2008.
Ţările-membre achită 25 la sută din cota lor în active de rezervă,
care se definesc ca Drepturi Speciale de Tragere (DST), sau valute
principale (dolari SUA, Euro, Yene Japoneze sau Line Sterline). În
caz de necesitate, FMI poate să recurgă la disbursarea soldului unui
credit în valuta proprie a ţării membru. Cotele, suplimentar la
determinarea mărimei cotizaţiei de membru, determină mărimea
finanţării care fiecare ţară poate să obţină de la FMI şi cota ţării
respective în alocaţia DST. Totalul acestor cote se ridică la 213.5
miliarde DST (cca. 310 miliarde dolari SUA). Dreptul de vot al
fiecărei ţări reprezintă suma „voturilor ei de bază” şi a voturilor
acesteia proporâional cotei. Fiecare membru al FMI dispune de 250
voturi de bază (stabilite în mod egal pentru toate ţările conform
prevederilor stipulate în Acordul de Înţelegere) plus un vot
suplimentar pentru fiecare cotă egală cu 100,000 SDR.
In caz
de necesitate, FMI poate să recurgă la un împrumut în scopul
suplimentării resurselor disponibile din contul cotelor. FMI are
două seturi de aranjamente care, în caz de necesitate, servesc la
împrumutarea de la ţările membre. Acestea se pun în aplicare pentru
a face faţă unei ameninţări faţă de sistemul monetar internaţional.
Aceste două aranjamente împreună permit ca FMI să împrumută până la
34 miliarde DST (cca. 49 miliarde dolari SUA).
Creditele concesionale şi scutirile de datorii pentru ţările cu
venituri mici se acordă din contul fondurilor fiduciare administrate
de FMI.
Modalitatea achitării pentru creditele acordate de FMI
Cheltuielile anuale al FMI sunt finanţate cu predominanţă din contul
diferenţei între veniturile procentuale (dobânda) anuale şi plăţile
dobânzii anuale. În anual financiar 2005, veniturile din dobândă şi
plăţile obţinute de la ţările care au beneficiat de un împrumut şi
alte venituri s-au cifrat la 1,5 miliarde dolari SUA. Cheltuielile
administrative (inclusiv salariile şi pensiile personalului,
călătorii şi aprovizionări) s-au cifrat la 1 miliard dolari SUA.
Soldul a fost vărsat în fondurile generale al FMI disponibile pentru
creditarea ţărilor membre.
Prin ce se deosebesc FMI şi Banca Mondială
FMI şi Banca Mondială au fost înfiinţate la Bretton-Woods în
luna iulie ale 1944. Scopul principal fiind consolidarea
cooperării economice internaţionale şi crearea economiei globale
mai stabile şi prospere. Deşi aceste scopuri au rămas cheie
pentru ambele instituţii, împuternicirile şi funcţiile lor sunt
diferite. Totodată, activitatea desfăşurată de cei doi a evoluat
ca un răspuns la noile provocări şi dezvoltări marcate în
economie globală.
FMI promovează cooperarea monetară internaţională şi asigură
ţărilor membre consultări privind politicile, creditare
temporară şi asistenţă tehnică pentru ca acestea din urmă să-şi
poată stabili şi menţine stabilitatea financiară şi viabilitatea
externă şi să-şi construiască şi menţină economii puternice.
Creditele Fondului sunt acordate pentru susţinerea programelor
de politici menite pentru rezolvarea problemelor balanţei de
plăţi, adică astfel de situaţii în care o ţară nu poate obţine
finanţare suficientă la condiţiile afordabile pentru a onora
datoriile internaţionale nete. În unele cazuri, FMI acordă
creditele pe un termen relativ scurt (până la un an cu perioada
de rambursare de la 3 până la 5 ani), care sunt disbursate din
contul cotizaţiilor contribuite de ţările membre. În alte cazuri,
FMI acordă creditele pe un termen mai lung (până la 3 ani cu
perioada de rambursare de la 7 până la 10 ani), inclusiv
creditele concesionale acordate ţărilor membre cu venitul mic în
baza subvenţiilor finanţate din contul vânzărilor de aur
efectuat de FMI în trecut şi din contul cotizaţiilor acumulate.
În activitatea sa desfăşurată în ţările cu venituri mici, FMI se
axează pe măsura în care implementarea politicilor
macroeconomice şi financiare poate contribui la atingerea
scopului principal, adică la reducerea sărăciei. Majoritatea
personalului angajat de FMI sunt economişti.
Banca Mondială promovează dezvoltarea economică de lungă durată
şi reducerea sărăciei prin acordarea asistenţei tehnice şi
sprijinului financiar, ceea ce permite ţărilor să reformeze
anumite sectoare sau să implementeze proiecte specifice – de
exemplu, construirea şcolilor şi centrelor de sănătate,
aprovizionarea cu apă şi energie electrică, combaterea
maladiilor şi protejarea mediului înconjurător. În general
asistenţa tehnică acordată pe un termen lung se finanţează atât
din contul cotizaţiilor ţărilor membre cât şi prin emiterea
obligaţiunilor. În comparaţie cu personalul FMI, personalul
Băncii Mondiale dispune de un spectru mai vast de calificare
pentru a acoperi diferite domenii.
FMI şi Banca Mondială desfăşoară cooperarea în diferite domenii,
în deosebi în astfel de domenii cum ar fi reducerea sărăciei în
ţările cu venituri mici, care pot beneficia de scutiri de
datorii (în cazul celor mai sărace ţări), coordonarea diferitor
programe pentru onorarea Scopurilor Dezvoltării Mileniului şi
evaluarea sectoarelor financiare ale ţărilor membre. FMI şi
Banca Mondială se întrunesc într-o şedinţă comună de două ori pe
an.
Sursa |