Primul modul al Îndrumarului privind Standardele de Diseminare a
Datelor:
Standardul Special de Diseminare a Datelor (SDDS) poate fi obţinut
(sub formă de fişier pdf) în limbile
engleză,
franceză,
spaniolă şi
rusă. Documentul Standardul special de Diseminare a Datelor:
Îndrumar Revizuit privind SDDS poate fi obţinut (sub formă de fişier
pdf) în limbile
engleză,
franceză şi
spaniolă.
Scopul.
Standardul Special de Diseminare a Datelor (SDDS) a fost stabili de
Fondul Monetar Internaţional (în continuare FMI/Fond) pentru a
îndruma statele-membre care solicită accesul la pieţele de capital
internaţionale prin prezentarea datelor economice şi financiare
publicului general. Atât Sistemul General de Diseminare a Datelor (GDDS)
cât şi SDDS urmăresc scopul de a spori disponibilitatea datelor
statistice oportune şi cuprinzătoare şi ca urmare contribuie la
respectarea politicilor macroeconomice sănătoase; inter alia SDDS
urmăreşte scopul de a contribui la funcţionarea mai eficace a
pieţelor financiare.
Subscrierea.
Subscrierea la SDDS a fost deschisă la începutul linii aprilie 1996
printr-o scrisoare expediată din numele Directorului General al FMI
către statele-membre şi Guvernatori ai FMI. Deşi subscrierea este
benevolă, ea presupune acceptarea unui angajament din partea
fiecărui membru-abonat faţă de respectarea standardelor şi
furnizarea informaţiilor FMI privind practicile aplicate pentru
diseminarea datelor economice şi financiare. Subscrierea unui stat
membru poate fi efectuată în orice timp cu condiţia notificării în
scris a Secretarului FMI. Actualmente 62 de state membre s-au
abonat la SDDS.
Dimensiunile şi elementele standardului, care sunt supuse
monitorizării.
SDDS, printr-o abordare cuprinzătoare a diseminării datelor
economice şi financiare, identifică patru dimensiuni de
diseminare a datelor:
-
Datele: acoperire, periodicitate şi oportunitate;
-
Accesul publicului la informaţii;
-
Integritatea datelor diseminate; şi
-
Calitatea datelor diseminate.
Pentru fiecare din aceste dimensiuni, SDDS prescrie de la două până
la patru elemente monitorizabile—bunele practice, care pot fi
respectate sau monitorizate de utilizatorii datelor statistice.
Dimensiunea “datele”
este compusă din 18 categorii de date care asigură acoperirea a
patru sectoare ale economiei şi care prescrie periodicitatea (sau
frecvenţa) şi oportunitatea diseminării acestor categorii. În scopul
recunoaşterii specificului structurilor economice şi aranjamentelor
instituţionale în diferite ţări, SDDS asigură flexibilitate.
Unele categorii sunt marcate pentru diseminare în funcţie de
“relevanţă”. Unele categorii de date sau componentele acestora sunt
identificate pentru scopurile de încurajare şi nu ca cele prescrise.
În ceea ce priveşte periodicitate şi oportunitate, membrul înscris
poate exercita unele opţiuni de flexibilitate fiind, în acelaşi
timp, considerat ca cel care respectă pe deplin exigenţele SDDS. .
Elementele monitorizabile a SDDS în ceea ce priveşte asigurarea
accesului, integrităţii şi calităţii accentuează transparenţa
procesului de compilare şi diseminare a datelor statistice.
-
În scopul susţinerii accesului liber şi egal, SDDS prescrie (a)
avansarea diseminării calendarului publicării datelor statistice
şi (b) expedierea simultană către toate părţile interesate.
-
Asigurarea sprijinului utilizatorilor în procesul de evaluare a
integrităţii datelor diseminate în cadrul SDDS, care stabileşte
următoarele exigenţe: (a) aducerea la cunoştinţa utilizatorilor
termenii şi condiţiile în care se produc şi sunt diseminate datele
statistice oficiale; (b) identificarea accesului intern
guvernamental la datele statistice până la publicarea acestora;
(c) culegerea avizelor ministeriale cu ocazia publicării datelor
statistice; şi (d) prezentarea informaţiilor privind orice
revizuire şi notificare în prealabil despre schimbările majore în
metodologie.
-
Asigurarea sprijinului utilizatorilor în procesul de evaluare a
calităţii datelor statistice; la acest compartiment SDDS
stabileşte următoarele exigenţe (a) necesarul diseminării
documentaţiei privitoare la metodologia statistică, şi (b)
diseminarea detaliilor privitoare la componente, reconcilierea cu
datele statistice interconectate şi cadrul statistic care permite
verificări încrucişate şi verificări de suficienţă.
Consecvent cu această abordare cuprinzătoare vis-à-vis diseminării
datelor, diseminarea ca atare se defineşte pe larg prin includerea
diseminării în formatul electronic suplimentar la formatele
cunoscute tradiţional.
Perioada de tranziţie.
Din punctual de vedere oficial perioada de tranziţie la
implementarea SDDS a luat start la începutul lunii aprilie 1996
concomitent cu deschiderea subscrierii şi sa sfârşit la 31 decembrie
1998. Pe parcursul acestei perioade, statul membru a avut
posibilitatea de a se înscrie la SDDS chiar dacă practicile acestuia
de diseminare a datelor nu s-au conformat pe deplin exigenţelor SDDS.
Această perioadă a dat posibilitate abonaţilor să ajusteze
practicile lor în conformitate cu planul (aşa numit plan de
tranziţie) şi să le aducă in conformitate cu standardul. În decursul
perioadei de tranziţie, FMI a elaborat cu mai multă minuţiozitate
unele aspecte operaţionale şi a revăzut conţinutul şi procedurile
SDDS în scopul efectuării ajustărilor necesare în lumina experienţei
acumulate.
A cincea revizuire a Iniţiativelor FMI în domeniul standardelor
privind datele,
inclusiv SDDS, GDDS şi Programul de Calitate a Datelor, a fost
considerată de Bordul de Directori al FMI la 9 iulie 2003. Raportul
elaborat pentru discutare de către Bord şi rezultatele acestuia au
fost redate în Notiţa de Informare Publică: IMF Executive Board
Reviews Data Standards Initiatives care poate fi accesată aici.
În linii generale, Directorii:
-
Au căzut de acord cu necesarul plasării unui accent pe necesarul
consolidării în perspectivă şi cu necesarul majorării numărului de
înscrieri la SDDS şi participării în GDDS la fel ca şi cu
necesarul de a prevedea asistenţă tehnică pentru scopurile
trecerii ţărilor cu practicile GDDS la SDDS.
-
În urma discutării Suplimentului la Manualul Statisticii
Finanţelor Publice 2001 "Ajustarea Exigenţelor pentru Standardul
Special de Diseminare a Datelor pentru Sectorul Bugetar", a
fost adoptată o opţiune flexibilă de oportunitate pentru
Operaţiunile Guvernului Central cu condiţia diseminării datelor
trimestriale privind Operaţiunile Guvernului Central în baza
metodei de calcul cu o întârziere de un trimestru.
-
Abonaţii care au acces la asistenţa tehnică se bucură de avantajul
oferit pentru a furniza metadatele suplimentare şi includerea lor
în buletinul informativ a standardului de diseminare (DSBB) pentru
indicatorii utilizaţi în calitate de obiective operaţionale.
-
Au reiterat suportul lor vis-a-vis Programului de Calitate a
Datelor şi au susţinut aplicarea în continuare a Cadrului de
Evaluare a Calităţii Datelor la efectuarea modulului de date a
Raportului privind Respectarea Standardelor şi Codurilor (ROSC).
-
Au susţinut continuarea aplicării eforturilor în domeniul
iniţiativei pentru Schimbul Datelor şi Metadatelor Statistice (SDMX)
în scopul dezvoltării unui sistem de schimb deschis pentru
diseminare şi schimb de informaţii statistice pe Internet.
Metadatele.
Orice abonat trebuie să prezinte informaţii privitoare la datele
compilate şi la practicile de diseminare—metadatele respective—către
FMI pentru prezentarea acestora într-un buletin electronic.
Metadatele prezentate de abonaţi sunt revizuite de FMI în scopul
asigurării caracterului lor cuprinzător şi comparabilităţii pe plan
internaţional. Abonatul poartă responsabilitate pentru
corectitudinea metadatelor, inclusiv şi pentru actualizarea datelor
la timp şi pentru datele economice şi financiare ce stau la baza
metadatelor. Mai mult ca atât, abonaţii trebuie să certifice
corectitudinea metadatelor plasate trimestrial pe DSBB. Certificarea
metadatelor trebuie efectuată in timp de trei zile după sfârşitul
fiecărui trimestru.
Rolul buletinului informativ.
Buletinul informativ (DSBB) este menţinut de FMI. Ca atare,
metadatele SDDS sunt utile iar prezentarea lor pe DSBB facilitează
monitorizarea respectării standardelor de personalul FMI, pieţele
financiare şi alţi utilizatori de date. Deoarece paginile ce conţin
sumarul datelor naţionale joacă un rol important în procesul de
monitorizare a respectării SDDS de personalul FMI, Bordul de
Directori al FMI în decembrie 1998 a decis să introducă în mod
obligatoriu hyperlink-uri la paginile cu sumarul datelor naţionale.
DSBB oferă hyperlink-uri între metadatele SDDS şi datele reale a
ţării prezentate pe Paginile Naţionale Sumare a Datelor (NSDP)
pentru toţi abonaţii. O listă cuprinzătoare a NSDP poate fi accesată
pe
http://dsbb.imf.org/Applications/web/sddsnsdppage/.
Prezenţa unui stat membru pe DSBB în calitate de abonat la SDDS
indică intenţia acestuia de a respecta anumite principii a bunelor
relaţii statistice. După expirarea perioadei de tranziţie,
nerespectarea serioasă şi persistentă a SDDS va prezenta un caz
pentru acţiune. Procedurile care se vor aplica în astfel de cazuri
de nerespectare au fost aprobate de Bordul de Directori al FMI şi
ulterior au fost re-examinate în lumina experienţei la sfârşitul
lunii iulie 2001 în cadrul sesiunii a patra de Revizuire a SDDS.
Date de contact.
Direcţia Standardele de Diseminare a Datelor pe lângă Departamentul
Statistică serveşte ca punctul de contact în cadrul FMI pentru
cooperare cu statele membre pe marginea chestiunilor legate de SDDS
(ddsd@imf.org).
|