Moldova & IMF IMF Activities Publications Press Releases


                                                                                                     SDDS – Caracteristică generală


Primul modul al Îndrumarului privind Standardele de Diseminare a Datelor: Standardul Special de Diseminare a Datelor (SDDS) poate fi obţinut (sub formă de fişier pdf) în limbile engleză, franceză, spaniolă şi rusă. Documentul Standardul special de Diseminare a Datelor: Îndrumar Revizuit privind SDDS poate fi obţinut (sub formă de fişier pdf) în limbile engleză, franceză şi spaniolă.

Scopul. Standardul Special de Diseminare a Datelor (SDDS) a fost stabili de Fondul Monetar Internaţional (în continuare FMI/Fond) pentru a îndruma statele-membre care solicită accesul la pieţele de capital internaţionale prin prezentarea datelor economice şi financiare publicului general. Atât Sistemul General de Diseminare a Datelor (GDDS) cât şi SDDS urmăresc scopul de a spori disponibilitatea datelor statistice oportune şi cuprinzătoare şi ca urmare contribuie la respectarea politicilor macroeconomice sănătoase; inter alia SDDS urmăreşte scopul de a contribui la funcţionarea mai eficace a pieţelor financiare.

Subscrierea. Subscrierea la SDDS a fost deschisă la începutul linii aprilie 1996 printr-o scrisoare expediată din numele Directorului General al FMI către statele-membre şi Guvernatori ai FMI. Deşi subscrierea este benevolă, ea presupune acceptarea unui angajament din partea fiecărui membru-abonat faţă de respectarea standardelor şi furnizarea informaţiilor FMI privind practicile aplicate pentru diseminarea datelor economice şi financiare. Subscrierea unui stat membru poate fi efectuată în orice timp cu condiţia notificării în scris a Secretarului FMI. Actualmente 62 de state membre s-au abonat la SDDS.

Dimensiunile şi elementele standardului, care sunt supuse monitorizării. SDDS, printr-o abordare cuprinzătoare a diseminării datelor economice şi financiare, identifică patru dimensiuni de diseminare a datelor:

  • Datele: acoperire, periodicitate şi oportunitate;
  • Accesul publicului la informaţii;
  • Integritatea datelor diseminate; şi
  • Calitatea datelor diseminate.

Pentru fiecare din aceste dimensiuni, SDDS prescrie de la două până la patru elemente monitorizabile—bunele practice, care pot fi respectate sau monitorizate de utilizatorii datelor statistice.

Dimensiunea “datele” este compusă din 18 categorii de date care asigură acoperirea a patru sectoare ale economiei şi care prescrie periodicitatea (sau frecvenţa) şi oportunitatea diseminării acestor categorii. În scopul recunoaşterii specificului structurilor economice şi aranjamentelor instituţionale în diferite ţări, SDDS asigură flexibilitate[1]. Unele categorii sunt marcate pentru diseminare în funcţie de “relevanţă”. Unele categorii de date sau componentele acestora sunt identificate pentru scopurile de încurajare şi nu ca cele prescrise. În ceea ce priveşte periodicitate şi oportunitate, membrul înscris poate exercita unele opţiuni de flexibilitate fiind, în acelaşi timp, considerat ca cel care respectă pe deplin exigenţele SDDS. .

Elementele monitorizabile a SDDS în ceea ce priveşte asigurarea accesului, integrităţii şi calităţii accentuează transparenţa procesului de compilare şi diseminare a datelor statistice.

  • În scopul susţinerii accesului liber şi egal, SDDS prescrie (a) avansarea diseminării calendarului publicării datelor statistice şi (b) expedierea simultană către toate părţile interesate.
  • Asigurarea sprijinului utilizatorilor în procesul de evaluare a integrităţii datelor diseminate în cadrul SDDS, care stabileşte următoarele exigenţe: (a) aducerea la cunoştinţa utilizatorilor termenii şi condiţiile în care se produc şi sunt diseminate datele statistice oficiale; (b) identificarea accesului intern guvernamental la datele statistice până la publicarea acestora; (c) culegerea avizelor ministeriale cu ocazia publicării datelor statistice; şi (d) prezentarea informaţiilor privind orice revizuire şi notificare în prealabil despre schimbările majore în metodologie.
  • Asigurarea sprijinului utilizatorilor în procesul de evaluare a calităţii datelor statistice; la acest compartiment SDDS stabileşte următoarele exigenţe (a) necesarul diseminării documentaţiei privitoare la metodologia statistică, şi (b) diseminarea detaliilor privitoare la componente, reconcilierea cu datele statistice interconectate şi cadrul statistic care permite verificări încrucişate şi verificări de suficienţă.

Consecvent cu această abordare cuprinzătoare vis-à-vis diseminării datelor, diseminarea ca atare se defineşte pe larg prin includerea diseminării în formatul electronic suplimentar la formatele cunoscute tradiţional.

Perioada de tranziţie. Din punctual de vedere oficial perioada de tranziţie la implementarea SDDS a luat start la începutul lunii aprilie 1996 concomitent cu deschiderea subscrierii şi sa sfârşit la 31 decembrie 1998. Pe parcursul acestei perioade, statul membru a avut posibilitatea de a se înscrie la SDDS chiar dacă practicile acestuia de diseminare a datelor nu s-au conformat pe deplin exigenţelor SDDS. Această perioadă a dat posibilitate abonaţilor să ajusteze practicile lor în conformitate cu planul (aşa numit plan de tranziţie) şi să le aducă in conformitate cu standardul. În decursul perioadei de tranziţie, FMI a elaborat cu mai multă minuţiozitate unele aspecte operaţionale şi a revăzut conţinutul şi procedurile SDDS în scopul efectuării ajustărilor necesare în lumina experienţei acumulate.

A cincea revizuire a Iniţiativelor FMI în domeniul standardelor privind datele, inclusiv SDDS, GDDS şi Programul de Calitate a Datelor, a fost considerată de Bordul de Directori al FMI la 9 iulie 2003. Raportul elaborat pentru discutare de către Bord şi rezultatele acestuia au fost redate în Notiţa de Informare Publică: IMF Executive Board Reviews Data Standards Initiatives care poate fi accesată aici[2]. În linii generale, Directorii:

  • Au căzut de acord cu necesarul plasării unui accent pe necesarul consolidării în perspectivă şi cu necesarul majorării numărului de înscrieri la SDDS şi participării în GDDS la fel ca şi cu necesarul de a prevedea asistenţă tehnică pentru scopurile trecerii ţărilor cu practicile GDDS la SDDS.
  • În urma discutării Suplimentului la Manualul Statisticii Finanţelor Publice 2001 "Ajustarea Exigenţelor pentru Standardul Special de Diseminare a Datelor pentru Sectorul Bugetar", a fost adoptată o opţiune flexibilă de oportunitate pentru Operaţiunile Guvernului Central cu condiţia diseminării datelor trimestriale privind Operaţiunile Guvernului Central în baza metodei de calcul cu o întârziere de un trimestru.
  • Abonaţii care au acces la asistenţa tehnică se bucură de avantajul oferit pentru a furniza metadatele suplimentare şi includerea lor în buletinul informativ a standardului de diseminare (DSBB) pentru indicatorii utilizaţi în calitate de obiective operaţionale.
  • Au reiterat suportul lor vis-a-vis Programului de Calitate a Datelor şi au susţinut aplicarea în continuare a Cadrului de Evaluare a Calităţii Datelor la efectuarea modulului de date a Raportului privind Respectarea Standardelor şi Codurilor (ROSC).
  • Au susţinut continuarea aplicării eforturilor în domeniul iniţiativei pentru Schimbul Datelor şi Metadatelor Statistice (SDMX[3]) în scopul dezvoltării unui sistem de schimb deschis pentru diseminare şi schimb de informaţii statistice pe Internet.

Metadatele. Orice abonat trebuie să prezinte informaţii privitoare la datele compilate şi la practicile de diseminare—metadatele respective—către FMI pentru prezentarea acestora într-un buletin electronic. Metadatele prezentate de abonaţi sunt revizuite de FMI în scopul asigurării caracterului lor cuprinzător şi comparabilităţii pe plan internaţional. Abonatul poartă responsabilitate pentru corectitudinea metadatelor, inclusiv şi pentru actualizarea datelor la timp şi pentru datele economice şi financiare ce stau la baza metadatelor. Mai mult ca atât, abonaţii trebuie să certifice corectitudinea metadatelor plasate trimestrial pe DSBB. Certificarea metadatelor trebuie efectuată in timp de trei zile după sfârşitul fiecărui trimestru.

Rolul buletinului informativ. Buletinul informativ (DSBB) este menţinut de FMI. Ca atare, metadatele SDDS sunt utile iar prezentarea lor pe DSBB facilitează monitorizarea respectării standardelor de personalul FMI, pieţele financiare şi alţi utilizatori de date. Deoarece paginile ce conţin sumarul datelor naţionale joacă un rol important în procesul de monitorizare a respectării SDDS de personalul FMI, Bordul de Directori al FMI în decembrie 1998 a decis să introducă în mod obligatoriu hyperlink-uri la paginile cu sumarul datelor naţionale. DSBB oferă hyperlink-uri între metadatele SDDS şi datele reale a ţării prezentate pe Paginile Naţionale Sumare a Datelor (NSDP) pentru toţi abonaţii. O listă cuprinzătoare a NSDP poate fi accesată pe http://dsbb.imf.org/Applications/web/sddsnsdppage/.

Prezenţa unui stat membru pe DSBB în calitate de abonat la SDDS indică intenţia acestuia de a respecta anumite principii a bunelor relaţii statistice. După expirarea perioadei de tranziţie, nerespectarea serioasă şi persistentă a SDDS va prezenta un caz pentru acţiune. Procedurile care se vor aplica în astfel de cazuri de nerespectare au fost aprobate de Bordul de Directori al FMI şi ulterior au fost re-examinate în lumina experienţei la sfârşitul lunii iulie 2001 în cadrul sesiunii a patra de Revizuire a SDDS.

Date de contact. Direcţia Standardele de Diseminare a Datelor pe lângă Departamentul Statistică serveşte ca punctul de contact în cadrul FMI pentru cooperare cu statele membre pe marginea chestiunilor legate de SDDS (ddsd@imf.org).