Vol. 35, no. 3, pag. 40
Country
focus
Crearea
unii viitor mai bun acasă: remitenţele în Moldova
În lumea modernă, integrarea economică depăşeşte limitele
comerţului internaţional şi a mişcării capitalului şi cuprinde tot
mai mult mişcarea forţei de muncă. Un caz tipic reprezintă Moldova –
ţara în care migraţia forţei de muncă şi fluxurile impunătoare de
remitenţe au jucat un rol dominant la formarea dezvoltărilor
economice recente. Noul raport al FMI cu privire la Probleme
Speciale prezintă o examinare aprofundată a unui set de politici
care vor permite Moldovei să beneficieze la maximum din aceste
afluxuri de remitenţe.
După prăbuşirea fostei Uniuni Sovietice, Moldova a iniţiat un
proces profund de transformări, trecând treptat de la un sistem de
planificare centralizată la o economie bazată pe principiile de
piaţă. Tulburările care au urmat au condus la reducerea bruscă a
volumului de producere şi au declanşat disponibilizările masive de
personal. Agravarea situaţiei a luat amploarea în 1998 când valurile
crizei financiare din Rusia au lovit Moldova îndeosebi de puternic
cauzând distorsiunea relaţiilor tradiţionale comerciale dintre două
ţări. Ca urmare a colapsului cererii pe piaţă internă a Rusiei,
volumul exportului din Moldova către alte ţări ale fostei Uniuni
Sovietice, care a constituit două treimi din exportul total al
ţării, în a doua jumătate a anului 1998 s-a redus cu 50 la sută în
comparaţie cu aceeaşi perioada anului 1997. În perioada 1997-1999
pierderile cumulative din PIB au atins 10 la sută; conform unor
estimări rata sărăciei a crescut brusc de la 47 la sută în 1997 până
la 70 la sută în 1999.
Confruntându-se cu opţiuni viabile limitate în ţară, majoritatea
persoanelor în vârstă aptă de muncă au fost nevoiţi să-şi caută
ocupaţia peste hotare pentru a sprijini financiar familiile sale. În
perioada 1998-2000, numărul Moldovenilor care s-au angajat la lucru
peste hotare s-a dublat, iar remitenţele în aceeaşi perioadă au
crescut de la 122 milioane dolari SUA până la 172 milioane dolari
SUA. În schimb, aceste afluxuri de valută, asigurând un supliment
important la veniturile disponibile a gospodăriilor casnice, au
servit la accelerarea ulterioară a procesului de recuperare a
economiei naţionale.
Experienţa actuală a Moldovei prezintă un caz frapant, deoarece
migraţiunea forţei de muncă a persistat chiar şi după reînvigorarea
puternică a economiei naţionale. Din anul 2000 încoace, economia
naţională a Moldovei indică o însănătoşire remarcabilă pe fundalul
creşterii cumulative cu 30 la sută a PIB-ului în 2004. Cu toate
aceste, migraţia şi remitenţele s-au intensificat în continuare, iar
noii migranţi au început să beneficieze din sprijinul neformal
acordat de comunitatea crescândă a expatriaţilor. În 2004 estimările
oficiale au indicat că suma totală brută a afluxurilor remitentelor
din partea angajaţilor peste hotare a atins 700 milioane dolari SUA
sau aproximativ 27 la sută din PIB – o cifră impunătoare, chiar şi
în comparaţie cu alte ţări cu nivelul semnificativ de remitenţe. În
acelaşi timp, venitul disponibil brut pe cap de locuitor în Moldova
– o măsură care include venitul net şi transferuri de peste hotare –
în perioada 2000-2004 a crescut de mai mult de două ori şi a ating
cifra de aproape 1 miliard dolari SUA. Inter alia, rata sărăciei în
Moldova s-a redus de la maximum 73 la sută în 1999 la doar 26 la
sută în 2004.
Afluxuri stabile şi de proporţii
La sfârşitul anului 2004, lucrătorii migranţi moldoveni, inclusiv
temporari şi permanenţi, au constituit cca. 17 la sută din populaţia
totală a Moldovei. Migranţii remit o pondere substanţială a
câştigului către membrii familiilor lor. Acestea din urmă cheltuie
mijloacele obţinute cu predominanţă pentru necesităţile de consum de
bază şi pentru spaţiul locativ şi educaţie. Volumul investiţiilor în
afaceri este neînsemnat. La fel ca şi în alte ţări-recipiente a
remitenţelor, afluxurile acestora în Moldova au tendinţă de a rămâne
o sursă stabilă şi contraciclică a mijloacelor valutare în
perspectiva de scurta durată. Pe măsura în care tot mai mulţi
migranţi se stabilesc cu reşedinţă permanentă după hotare,
consideraţiuni de alegere a portofoliului (hârtiilor de
valoare/activelor) vor putea recăpăta importanţă.
Migraţia şi remitenţele, la fel, au şi ele consecinţe
macroeconomice importante, deoarece atât migraţia cât ţi afluxul
remitenţelor servesc la majorarea nivelului de consum a
gospodăriilor casnice; la reducerea ofertei braţelor de muncă şi
exercită presiune asupra salariilor; finanţează deficitul comercial
care este mare şi continuă să crească; exercită presiune care
conduce la aprecierea cursului de schimb; alimentează presiunile
inflaţioniste; contribuie la creşterea veniturilor fiscale, în
deosebi, prin perceperea ratei înalte a TVA din volumul crescând a
importurilor; şi ameninţă durabilitatea sistemului de asigurare cu
pensii.
Într-adevăr, sondajul microeconomic efectuat confirmă că
gospodăriile casnice cheltuie ponderea majoră a venitului lor
suplimentar pentru procurarea bunurilor de consum şi construirea
locuinţelor. Aceste cheltuieli au dat un imbold puternic de scurta
durată cererii pe piaţa internă, care a facilitat creşterea PIB
înregistrată pe parcursul ultimilor ani. Până la urmă, însă,
asigurarea creşterii sustenabile va solicita o culegere mai
echilibrată a cererii agregate şi un aport mai pronunţat manifestat,
în deosebi, prin investiţii în afaceri.
Alegerea politicilor adecvate joacă un rol decisiv
Ca de obicei, în dezbaterile publice din Moldova se observă o
tendinţă de a încadra problemele de migraţiune şi remitenţe în
noţiunea de bine sau rău. Însă, în perspectiva de lungă durată,
important este să înţelegem cauzele ce stau la baza acestui fenomen
şi să fim pregătiţi să răspundem la ele prin aplicarea politicilor
adecvate. În principiu, mobilitatea înaltă a capitalului şi forţei
de muncă permite o alocaţie mai eficace a mijloacelor financiare. În
acest sens, o alegere vastă a oportunităţilor de angajare în câmpul
muncii atât în republică cât şi peste hotare este binevenită pentru
Moldoveni. În acelaşi timp, alegerea politicilor în cele trei
domenii principale – fiscal, monetar şi structural – este un pas
critic pentru maximizarea beneficiilor potenţiale a migraţiunii şi
remitenţelor.
În ceea ce priveşte politica fiscală, provocarea
principală pe termen scurt pentru Moldova constă în asigurarea
stabilităţii macroeconomice. Totodată, este importat de a rezista
ispitei cheltuielilor prociclice în faţa creşterii veniturilor
fiscale. Reducerea locurilor de muncă şi ameliorarea veniturilor
gospodăriilor casnice datorită majorării salariilor şi obţinerii
transferurilor de peste hotare, uşurează presiunea socială cauzată
de cheltuieli. Pentru o perioadă mai îndelungată, consideraţiuni de
durabilitate a politicii fiscale devin tot mai importante, mai ales
în situaţia în care guvernul încearcă să rezolve unele probleme
legate de schimbări în structura demografică cauzate de pierderea
populaţiei de vârsta aptă de muncă. Sistemul actual de asigurare cu
pensii din venituri curente, fiind dependent de cotizaţii plătite de
generaţia curentă a angajaţilor, pentru acordarea prestaţiilor
pensionarilor actuali, cade sub presiunea, deoarece exodul forţei de
muncă reduce baza perceperii cotizaţiilor.
Politica monetară, deşi joacă un rol principal în crearea
unui mediu macroeconomic stabil, nu poate fi de succes fără
sprijinul puternic exercitat prin aplicarea politicilor fiscale şi
structurale. Actualmente, o strategie angrenată în menţinerea
regimului flexibil a cursului de schimb, clar focusată pe atingerea
unei rate joase de inflaţie - a un scop prioritar a politicii
monetare - pare a fi o opţiune rezonabilă. Perfecţionarea şi
menţinerea competitivităţii externe sunt strâns legate de provocarea
prioritară a politicii – accelerarea dezvoltării economice. În acest
sens, competitivitatea trebuie considerată nu doar din punctul de
vedere a protejării durabilităţii pe plan extern, dar şi din punctul
de vedere a capacităţii Moldovei de a asigura creşterea economică
solidă prin atragerea investiţiilor străine directe suprasolicitate.
În ceea ce priveşte politica structurală, este inadmisibil
ca beneficiile pe termen scurt pentru economia naţională oferite de
remitenţe să obscură necesarul implementării unei agende eficace de
reforme. Problema cu care la moment se confruntă Moldova, constă în
faptul că imboldul principal a migraţiunii se explică prin lipsa
oportunităţilor de angajare în câmpul muncii acasă. Până la urmă,
doar prin transferarea Moldovei într-un loc mai atractiv atât pentru
plasarea capitalului, cât şi pentru atragerea forţei de muncă,
guvernul va putea asigura că cele mai importante resurse
disponibile, cum ar fi priceperi şi talentul populaţiei din ţară, se
vor utiliza la maximum potenţialului existent pentru beneficiile
generaţiei actuale şi celor viitoare. Un efort determinat şi stabil
adresat ameliorării mediului de afaceri va spori atractivitatea
Moldovei ca o destinaţie afluxului de capital străin şi va stimula
atragerea investiţiilor directe, care până în ziua de azi au fost
relativ modeste. Totodată, astfel de abordare, va conduce la crearea
stimulentelor care vor facilita procesul de direcţionare a
remitenţelor pentru scopurile de utilizare productivă. Cu timpul,
acest aspect va asuma o importanţă majoră deoarece tot mai mulţi
migranţi se stabilesc cu lucrul permanent peste hotare şi consideră
investirea mijlocarelor economisite în ţara lor natală.
* Nota: continutul acestei publicatii nu
este disponibil pe web, insa unele parti pot fi gasite in raportul FMI
No.05/54 "Republic of Moldova: Selected Issues" capitolele 1
(Macroeconomic Consequences of Workers’ Remittances in Moldova) si 2
(Migration and Remittances—A Micro Perspective). Raportul in cauza (doar in
limba engleza) poate fi extras aici.
|