© 2008 Fondul Monetar Internaţional
Aprilie 2008
Raportul de ţară al FMI nr. 08/139
Republica Moldova: consultările din anul 2007 pe marginea articolului IV al
Statului FMI
şi evaluarea a treia în cadrul Acordului pe trei ani din cadrul Mecanismului
de finanţare pentru reducerea sărăciei şi creşterea economică --
Raportul personalului FMI, suplimentul la Raport, Nota de informare publică
şi comunicatul de presă cu privire la discuţiile din cadrul şedinţei
Consiliului de Directori
Executivi al FMI; precum şi declaraţia Directorului Executiv pentru Moldova
Conform Articolului IV al Statului FMI, Fondul Monetar poartă discuţii
bilaterale cu membrii săi, de obicei în fiecare an. În contextul discuţiilor
combinate - pe marginea articolului IV şi pe marginea celei de-a treia evaluări
a performanţelor Moldovei în cadrul acordului pe trei ani, din cadrul
Mecanismului de finanţare pentru reducerea sărăciei şi creşterea economică,
următoarele documente au fost publicate şi au fost incluse în acest pachet:
-
Raportul personalului în urma consultărilor din anul 2007 şi
evaluării a treia în cadrul Acordului pe trei ani din cadrul Mecanismului de
finanţare pentru reducerea sărăciei şi creşterea economică, elaborat de o
echipă de experţi ai FMI în urma discuţiilor pe marginea politicilor şi
situaţiei economice cu
oficiali ai Republicii Moldova, finalizate la 21 decembrie 2007. Raportul a
fost elaborat în baza
informaţiei existente la momentul discuţiilor şi a fost finalizat la 20
februarie 2007.
Punctele de vedere exprimate în raportul de ţară le aparţin membrilor
echipei de experţi al FMI şi nu
reflectă, în mod necesar, punctele de vedere ale membrilor Consiliului de
Directori al FMI.
-
Suplimentul cu privire la Analiza sustenabilităţii datoriei,
realizată în comun de FMI şi Banca
Mondială.
-
Nota de informare publică (PIN) şi
Comunicatul de presă care prezintă
sumarul opiniilor exprimate de membrii Consiliului de Directori executivi al
FMI expuse în cadrul şedinţei din 12 martie 2008.
-
Declaraţia Directorului Executiv al FMI pentru Republica
Moldova.
FONDUL MONETAR
INTERNAŢIONAL
REPUBLICA MOLDOVA
Raportul
personalului în urma consultărilor din anul 2007 şi evaluării a treia
în cadrul Acordului pe trei ani din cadrul Mecanismului de finanţare
pentru reducerea sărăciei şi creşterea economică
Pregătit
de Departamentul European
(în consultare cu alte departamente)
Aprobat de Juha
Kähkönen şi Anthony R. Boote
20 februarie 2008
Cuprins
Sumar executiv
I. Introducere
II. Evoluţii recente
III. Performanţa în cadul
Evaluării a treia
IV. Pespective
V. Discuţii referitor la politici
A. Provocări serioase pentru
politica monetară şi a ratei de schimb
B. Politica fiscală în contextual necesităţilor contradictorii
C. Consolidarea sectorului financiar
D. Accelerarea reformelor structurale
VI. Aspecte ale Programului
VII. Evaluarea personalului
Boxe
1. Implementarea recomandărilor
anterioare ale Fondului
2. Remitenţele şi investiţiile în Moldova
3. Competitivitatea şi echilibrul ratei de schimb
4. Instrumentul ratelor de dobândă în contextual transmisiei
monetare în Moldova
5. Cooperarea cu Banca Mondială în domeniul reformei administraţiei
publice
6. Taxa zero pe venitul agenţilor economici în Moldova şi implicaţiile
asupra competitivităţii fiscale
Anexe
I. Scrisoarea de intenţii
II. Memorandumul privind politicile economice şi
financiare
III. Memorandumul tehnic de înţelegere
Sumar executiv
În parte sitiaţia evolueaza bine. Autorităţile au
atins o istorie bună în ceea ce priveşte stabilitatea economică, în pofida
şocutrilor. Creşterea ia avânt, investiţiile înlocuiesc remitenţele în calitate
de motor principal al cerşterii, performanţele exportului se ameliorează, iar
sărăcia se reduce.
Perspective înbunătăţite de creştere economică au adus
noi provocări. Intrările de capital au fost însoţite de presiuni
puternice de apreciere a monedei naţionale, şi un deficit în creştere al
balanţei comerciale. Moldova are câteva pârghii la nivel de politici pentru a
rezista acestor presiuni, în timp ce politica fiscală este constrânsă de
necesităţile de dezvoltare iar politica monetară este limitată de mecanismele de
transmisie slabe.
Discuţiile privind politicile
implementate s-au axat pe:
• Necesitatea de a consolida tendinţa de
reducere a inflaţiei în faţa presiunilor crescânde din exterior. A fost
atins un consens vizând necesitatea de a consolida stabilitatea preţurilor în
calitate de obiectiv primar al Băncii Naţionale a Moldovei, de a permite o mai
mare flexibilitate a ratei de schimb, şi a înăspri mai mult politica monetară
dacă se mizează pe atingerea unei inflaţii sub zece la sută.
• Politica fiscală: echilibrul potrivit între
susţinerea tendinţei de reducere a inflaţiei şi necesităţile de dezvoltare.
S-a căzut de accord că perspectivele fiscale îmbunătăţite au creat o
oportunitate în vederea accelerării reformelor pentru a crea posibilităţi
suplimentare de cheltuieli bugetare orientate spre creşterea economică şi spre
reducerea sărăciei, şi de a moderniza administraţia publică pentru a atinge o
gestionare mai bună a resurselor.
• Necesitatea de a încuraja procesul de
tranziţie. Raportul înnoit privind Evaluarea sectorului financiar (FSAP)
indică necesitatea de a adânci reformele în sectorul financiar. Măsurile
structurale, ce sunt în derulare, sunt focusate spre climatul de afaceri,
avansarea procesului de privatizare, în special a întreprinderilor de stat, şi
simplificarea mediului regulatoriu.
Performanţa în cadrul Evaluării a treia a fost satisfăcătoare, în pofida
constrângerilor.
|